על הכלל ועל הפרט... | |||
בתלמוד הירושלמי מסופר על אדם בשם עולא בר קושב, שהיה מבוקש על ידי מלכות רומי, ונמלט מהם לעיר לוד.
✿
מצד אחד, אנו מוצאים בתפילתו של משה לאחר חטא העגל, ביטוי עז ליחס בין הפרט - ולו גם פרט מיוחד ונפלא, דמות הכוללת עולם מלא - לבין הכלל. משה רבינו אומר: "ועתה אם תשא חטאתם, ואם אין-מחני נא מספרך אשר כתבת". ובחריפות ובהדגשה מרובה זה מופיע במדרש באותו עניין: "ריבונו של עולם, ימות משה ומאה כיוצא בו, ולא תינזק ציפורנו של אחד מהם". בזה אנו רואים שמשה רבינו מעריך את עצמו כאדם פרטי, והוא מוכן לאבד פרטיות זאת כאשר הוא מועמד אל מול הכלל, הציבור. הכלל הוא הכל; והפרט, עם כל חשיבותו הסגולית, ראוי לו לבטל עצמו מכל וכל כלפי הכלל, גם כאשר הכלל אינו ראוי ואינו הגון. אולם לאידך, נקח דוגמה מסיפור בריאתו של אדם הראשון. שבניגוד לשאר המינים, האדם נברא יחידי, אף ללא בת זוג. לאמור: ההתחלה, יסודם של הדברים, תחילתה של האנושות, אינה במשפחה או בקבוצה אלא בפרט, באדם היחיד. והמשמעות של בריאת האדם יחידי מודגש על-ידי חז"ל, באמרם: "לפיכך נברא האדם יחידי, ללמדך שכל המאבד נפש אחת מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא, וכל המקיים נפש אחת, מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא". כלומר: לא זו בלבד שהכלל, נוצר מתוך הפרט, אלא שגם לאחר מכן, כאשר קיים ציבור שלם, עולם שלם מלא בני-אדם, עדיין נשאר היחיד בבחינת עולם מלא. ✿ איך ניתן לתווך בין הקצוות ?
שהרי אך ורק אותם יחידים שהיו מנויים מראש על הקרבן, הם ורק הם, יכלו לאכול ממנו. ולא כבשאר קורבנות יחיד, שהיה אפשר לשתף באכילתו גם אחרים.
✿ איך מתחברים באותו קרבן 2 קצוות ?
✿ בימים אלו ציינו את יום הולדתו של הרבי. אצל הרבי ראינו בצורה בולטת, איך שמצד אחד פעל בענינים כללים שייטיבו עם כלל ישראל כציבור. ויחד עם זאת, ובאותה עוצמה דאג לשלוח שליח לקצה העולם גם עבור אדם אחד בודד. כי אין בכלל אלא מה שבפרט ואין בפרט אלא מה שבכלל. פסח כשר ושמח הרב ברוך וילהלם | |||
|