אתה מבורך !

 

        מעשה בזוג שהיו נשואים שנים רבות. הקב"ה בירכם בעשירות מופלגה ובהצלחה גדולה בעסקיהם, אך למגינת ליבם הם לא זכו לפרי בטן.

        שמעו של הבעל-שם-טוב הקדוש וברכותיו הגיע לאזנם. הם החליטו לפנות אליו ולבקש ממנו שיברכם בילדים.

למרבה הפלא, משום מה לא התייחס הבעש"ט לבקשתם ולא בירכם....

        בני הזוג לא התייאשו, והמשיכו להגיע שוב ושוב אל הבעש"ט הקדוש לבקש את ברכתו.

        באחת הפעמים כששוב הגיעו בני הזוג לבקש ברכה, הם הפצירו מאוד, והבעש"ט הק' הבחין שבקשתם באה ממש מעומק לבם, אמר להם: "שיהיה עליהם לוותר על עשירותם ולחיות בעוני ! ההחלטה היתה בידיהם".

        בני הזוג הסכימו מיד ל'עיסקה' ואכן ירדו מנכסיהם תוך זמן קצר אך ב"ה זכו ונולדו להם בנים.

        הבה נתבונן מה אכפת היה לבעש"ט לברכם גם בבנים וגם בעשירות ?

 

שאלה דומה ניתן לשאול בסיפור ה'ברכות' שהעניק יעקב אבינו לצאצאיו.

מסופר בפרשת השבוע שיוסף הביא את שני בניו מנשה ואפרים ליעקב אבינו, כדי שיברכם לפני מותו.

מאחר שמנשה היה הבכור ואפרים הצעיר, הושיבם יוסף באופן שיד ימין – היד  החשובה – של יעקב תונח על ראש מנשה ויד שמאל על ראש אפרים.

אך יעקב אבינו שינה ולקח "אֶת-יְמִינוֹ וַיָּשֶׁת עַל-רֹאשׁ אֶפְרַיִם, וְהוּא הַצָּעִיר, וְאֶת-שְׂמֹאלוֹ, עַל-רֹאשׁ מְנַשֶּׁה, שִׂכֵּל, אֶת-יָדָיו".

וכשיוסף ניסה "לתקן את הטעות"... הגיב יעקב: "יָדַעְתִּי בְנִי יָדַעְתִּי גַּם הוּא יִהְיֶה לְּעָם, וְגַם הוּא יִגְדָּל; וְאוּלָם, אָחִיו הַקָּטֹן יִגְדַּל מִמֶּנּוּ".

וגם כאן אפשר לשאול:

הרי ה'מפתח' בידי יעקב, הרי  הוא כרגע המברך. ומה 'אכפת' לו לברך אותם בסדר הראוי ? שיברך את מנשה הבכור להצלחה מרבית כראוי לבכור, ואחריו את אחיו הצעיר אפרים ?

 

מה היא, בעצם, 'ברכה' ?

שתי משמעויות יש למושג ברכה:

1)   מלשון בְּרֵכָה (מקום ריכוז של מים)

2)   מלשון 'מבריך' (דהיינו ממשיך ומוריד. וכמו וַיַּבְרֵךְ הַגְּמַלִּים).

שימו לב:

הצדיק המברך אינו יוצר מציאות חדשה !  אלא כאשר הקב"ה קבע שלפלוני מגיע טוב וחסד. דהיינו הַבְּרֵכָה התמלאה בשפע.   ומשום מה היא אינה יורדת ונמשכת לחיי האדם הגשמיים. כאן 'מתערב' הצדיק המברך. הוא מסוגל 'לראות' מה קיים בבְּרֵכָה ובכוחו להבריך ו'להמשיך' את השפע הדרוש.

התורה מסכמת את זה במשפט אחד (המתייחס לברכות השונות שהעניק יעקב לבניו): אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ, בֵּרַךְ אֹתָם.

יעקב לא יכול לשנות את הסדר בין אפרים למנשה. זה לא תלוי בו... הוא בירך בהתאם למה שהיה במאגר הַבְּרֵכָה.

ואם במאגר העליון יש לאפרים יותר שפע, הרי זה בדיוק מה שיקבל.

על דרך זה בסיפור הבעש"ט, כשראה את הבקשה הנפשית של בני הזוג, וראה שאין עבורם מספיק שפע. פעל לנצל את אותו שפע שהיה בבריכה ולהחליפו מעשירות לבנים.

וכאן באה ההפתעה...

מה עושים כשחלילה המאגר מרוקן... הרי אז, לכאורה, גם ברכת הצדיק לא תועיל.

לכל אחד מאיתנו יש יכולת להתפלל ! 

בתפילה אנו מבקשים  מהקדוש-ברוך-הוא ואומרים: "יְהִי רָצוֹן מִלְפָנֶיךָ..." בורא העולם, אבא טוב שלנו, גם אם עד עתה המאגר שלנו לא התמלא עדיין, אנא פעל שיהיה רצון חדש ויהיה שינוי וחידוש בהנהגתך.

יהי רצון שיהיה לכולנו ריווח ישועה והצלה ונזכה כבר לגאולת עולמים.


שבת שלום ומבורך

בית חב"ד נהריה

הרב ברוך וילהלם

יו"ר

 



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד