איך מתמודדים עם פחד ?

בפרשתנו מסופר על מבצע נועז שעשו בני יעקב בעיר שכם, במטרה לחלץ משם את דינה אחותם.

למרות שהיה חשש סביר שאנשי שכם והסביבה יקומו לרדוף ולנקום בבני יעקב, מספרת לנו התורה ש:"וַיְהִי חִתַּת אֱלֹהִים, עַל-הֶעָרִים אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיהֶם, וְלֹא רָדְפוּ, אַחֲרֵי בְּנֵי יַעֲקֹב. חִתַּת משמעותו פחד, נפל על כל התושבים ולא פגעו בבני יעקב.

'בין השורות' של סיפור היסטורי זה טמנה לנו התורה סגולה נפלאה שתסייע לכל אחד ואחד בכל ענייניו.

בשנת ה'תרי"ז (1856 למנינם) שלח הרבי ה'צמח צדק', הרבי השלישי לשושלת חב"ד, את בנו רבינו שמואל, לעיר הבירה פטרבורג להפגש עם שרי המלוכה ולפעול דרכם בעניינים הנוגעים לכלל ישראל.

לקראת היציאה למשימה המורכבת סיפר לו אביו:

לפני 14 שנה, בשנת ה'תר"ג, נקראתי להשתתף באסיפת הרבנים הידועה בפטרבורג. הייתה זו בעצם אסיפה מטעם השלטונות, ההשתתפות בה הייתה חובה, וכרוכה בסכנה של ממש. לפני שיצאתי לדרך, הלכתי להשתטח על ציון אמי הצדקנית דבורה לאה בליאזנא.

[ידועה הרבנית דבורה לאה, בתו של האדמו"ר הזקן, מייסד חסידות חב"ד, שנפטרה בגיל צעיר ביותר, ונתנה את חייה עבור אביה אדמו"ר הזקן]

בגלל מסירות נפשה עבור חסידים ותורת החסידות, זכתה אמי להיות בהיכל הבעל שם טוב בכדי לעורר עלי רחמים, לפני אותה אסיפה. היא ביקשה מהבעש"ט שיתן לה איזה סגולה עבורי, כדי שאוכל להתמודד עם ההתנגדויות שצצו נגד החסידות.

אמר לה הבעל שם טוב:

"הרי בנך בקיא בחמשה חומשי תורה, בספר התהילים ובספר התניא. וכתוב בפרשת וישלח: "ויהי חתת אלוקים". "חתת" זה ראשי תיבות: חומש, תהילים, תניא. הבקיא באותיותיהם מתגבר על כל המניעות עיכובים".

וסיים הרבי ה'צמח צדק' ואמר לבנו:

בכל מקום שתהיה, במוסדות הממשלה או אצל שרי המלוכה, תאמר פרשה חומש, פרק תהילים, ופרק 'תניא', וכך תצליח בשליחותך.

הסגולה שיש בלימוד קבוע בשלשה ספרים אלו, אינו דבר 'סודי'. בעבר אומנם, הוא היה ידוע רק ליחידי סגולה. אולם הרבי הקודם המכונה הריי"צ נ"ע, שיתף את כלל ישראל ב"סוד" של תקנת לימוד חת"ת.

באחד ההזדמנויות כשהרבי התייחס לתקנה מיוחדת זו ועל גילוייה דווקא בדורות אלו, הביא הרבי משל:

כאשר פורצת בעולם לא עלינו, מחלה חדשה, שלא הייתה בעבר. ברור לכל אחד שאי אפשר להסתפק בתרופות מוכרות. אלא חייבים להתאמץ ולחפש תרופה חדשה כדי להתמודד עם המחלה החדשה. ובדורנו אנו, הדבר ידוע ומוכר, למרבה הצער.

אין ספק שניתן למצוא תרופה חדשה שתתאים למטרה, שהרי תמיד הקדוש ברוך הוא "מקדים רפואה למכה". אולם ברור ששליחות זו, מוטלת על אדם שמתמחה בענין זה ומוכשר להתעסק בתרופות, והוא גם יקבע, את המינון הרצוי לשימוש בתרופה.

בדיוק כך הוא גם בנמשל,

אנו נמצאים בתקופה חדשה, אמר הרבי, שנוספו בו לא מעט עניינים בלתי רצויים – דווקא עולם השפע והמותרות מזמן לנו אתגרים ערכיים ומוסריים לא פשוטים, שלא היו קיימים בעבר.  ולכן בהכרח לחפש 'תרופה חדשה'... ואחד החידושים – הוא התרופה  שגילה הרבי הריי"צ נ"ע לדורנו זה, היא תקנת לימוד חת"ת כלומר חומש תהילים תניא.

מה זה אומר למעשה ?

שיעור חומש עם פירוש רש"י.

הלימוד מתבצע בפרשת השבוע כפי שהיא מחולקת לשבעה חלקים  (ביום ראשון לומדים את החלק הראשון, ביום שני את החלק השני. וכן הלאה).

שיעור בתהילים.

בספר תהילים ישנה חלוקה לפי ימי החודש העברי, כך שבמשך חודש שלם מסיימים את קריאת כל ספר תהילים (הספר מחולק לפי חודש עברי בן שלושים יום; בחודש עברי בן עשרים ותשעה ימים, אומרים ביום האחרון של החודש גם את החלק האחרון)

שיעור בספר התניא.  

תניא הוא ספר היסוד של חסידות חב"ד. קיימת חלוקה ללימוד יומי, באופן שמסיימים את כל התניא במשך שנה אחת.

כיום יש כבר ספר (ניתן להשיגו בבתי חב"ד) הנקרא חת"ת, והוא מאגד בתוכו את הכל

הרבי מליובאוויטש הוסיף והציע להחזיק את ספר החת"ת יחד עם קופת צדקה ברכב, כסגולה לשמירה והגנה.

החייל יוסי ועקנין מספר:

היה זה אחרי מלחמת לבנון השנייה, כשהתגייסתי לצה"ל שובצתי ביחידה מובחרת, ולכל משימה הקפדתי לצאת עם ספר חת"ת כסגולה לשמירה והגנה.

באחד הימים עמדנו לקראת כניסה למבצע קשה ומורכב בכפר מרג'עיון בלבנון. "לפני שנכנסנו", הוא מספר, "פגש אותי חסיד חב"ד ושאל אותי אם יש לי את ספר החת"ת ?" ועניתי לו בחיוב, תוך-כדי שאני מצביע על התיק האישי שלי. אבל אותו חב"דניק אמר לי שכדאי שאניח את הספר בכיס האיפוד סמוך ללב." 


"הוצאתי 2 מחסניות מתוך האיפוד והנחתי שם את ספר החת"ת. דקות לאחר-מכן נכנסנו לכפר הערבי. במהלך המבצע, ניהלנו מאבק קשה מול המחבלים. הם ירו עלינו ללא הפוגה. אני חטפתי מספר כדורים שנעצרו בשכפ"צ".

כשחזרתי מהפעולה, והתחלתי לפרק את חפציי האישיים. "וכשהוצאתי את החת"ת מהאיפוד", הוא מספר, "הבחנתי בגוש מתכת מבצבץ ממנו. פתחתי אותו וראיתי שאחד הכדורים שירו אנשי חיזבאללה נכנס לחת"ת, עבר אותו, המשיך לכיס הצדקה ואף עיקם את אחד המטבעות ושם נעצר, ממש מול הלב "...

יוסי היה בהלם גמור ממה שגילה. והוא מסיים: "אין לי ספק שההקפדה שלי לקחת את החת"ת איתי לכל מקום , היא זו שהצילה את חיי".

שבת שלום

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד