יש לך מטען לטלפון ?....

ר' שמעון שמע את חברו ר' יעקב מספר בהתלהבות בכיכר השוק, על החֲבִיתִיּוֹת הטעימים, הבְּלִינְצֶ'ס, שזוגתו הכינה בבית.

ר' שמעון הגיע לביתו, וביקש מזוגתו שתכין גם היא בְּלִינְצֶ'ס טעימים דומים לאלו שחברו תיאר... זוגתו הסכימה בשמחה להירתם למשימה, אך ביקשה מבעלה שיבקש מחברו ר' יעקב את המתכון לעריכת בְּלִינְצֶ'ס, כדי שתדע איך להכינם בבית.

כעבור מספר ימים הביא ר' שמעון לאשתו את המתכון המבוקש.

כך וכך ביצים, כמות של סוכר, קמח כמובן, חלב, שמן וכו'.

ואז אומרת האישה לבעלה, אבל אין לנו ביצים בבית ?.

-         שיהיה בלי ביצים – העיקר שיצא בְּלִינְצֶ'ס.

אבל גם סוכר אין לנו בבית ?

-         נו שיהיה בלי סוכר – העיקר שיצא בְּלִינְצֶ'ס.

וחלב גם אין...

-         שיהיה בלי חלב – העיקר שיצא בְּלִינְצֶ'ס.

לא קשה לתאר מה יצא בסוף, ואיזה טעם היה לבְּלִינְצֶ'ס....

גם כדי להיות חסיד, יש מתכון ברור וכל המרכיבים נחוצים ! אי אפשר לוותר על שום רכיב,

אי אפשר להיות חסיד בלי המתכון.... בלי לימוד מסודר של תורת החסידות !

 

בשבת הקרובה, יחול ח"י באלול, יום זה מכונה בעולמה של החסידות "יום הולדת שני המאורות הגדולים", ביום זה בשנת ה'תנ"ח (1697) ירדה לעולם נשמתו הגדולה של הבעש"ט, מחולל שיטת החסידות הכללית. ובשנת ה'תק"ה (1744) ירדה לעולם נשמתו הגדולה של רבנו הזקן, בעל התניא, מייסד חסידות חב"ד .

מהי בעצם, הבשורה הגדולה של תורת החסידות ?

ברור שאין זו שיטה חדשה שפיתחו הבעש"ט ותלמידיו, אין ביהדות מקום להמצאות ולחידושים מסוג זה. תורת החסידות, בעיקרה, הייתה קיימת מאז ומעולם, שכן היא פנימיות-התורה, נשמת-התורה.

תמיד היו בעם ישראל קבוצות ויחידים שעסקו בתורה זו. אלא שהם היו יחידי-סגולה ונזהרו שלא להפיץ את הדברים בציבור. כי טרם הגיעה לכך השעה. בדורו של הבעש"ט הגיע הזמן לגילוי פנימיות-התורה ולכן הוא גילה אותה ועשה ממנה דרך לרבים.

המשפיע הנודע הרב מ. וועכטער נשאל פעם, למה כדאי ללמוד חסידות?

"זה כמו לשאול למה כדאי לחיות!", השיב הרב , ומצביע על האור המיוחד שבתורת החסידות, תוך שימוש במונחים מעולם הרפואה, בבית-המרקחת יש תרופות למחלות שונות, אך לצד מעלותיה של כל תרופה ותרופה, יש לה גם שני חסרונות. ראשית, כל תרופה מתאימה אך ורק למחלה מסוימת, ואם מתעוררת מחלה נוספת יש צורך בתרופה אחרת. ושנית, לכל תרופה יש גם תופעות-לוואי שליליות.

גם ב'בית-המרקחת' היהודי יש כל מיני תרופות. יש תרופה הנקראת קבלה. יש תרופה הנקראת חקירה. יש תרופה הנקראת מוסר. כל אחת ואחת מהן פונה רק לחלק מסוים בנפש האדם. הקבלה פונה אל הנפש ומעוררת את האמונה. החקירה מדברת אל השכל, מוסר משפיע על הרגש והמעשה. אך יש להם גם תופעות-לוואי. למשל, כשלומדים מוסר, אנו בעצם מתעסקים בצד השלילי של העולם ובתאוותיו. יש קנאה, יש תאווה, וצריך להילחם בהן.

גם ללימוד קבלה ישנם 'תופעות-לוואי'. למשל, עלולים להיכשל ב'הגשמה' של מושגים רוחניים. הלומד עלול לתפוס את הדברים בצורה מגושמת מאוד. תופעת-הלוואי השלילית של שיטת החקירה היא שהכול מושתת על השכל, והדבר בא על-חשבון הרגש והאמונה, והשכל כידוע יכול גם להטעות אותנו...

לעומתם, תורת החסידות היא תרופת-פלא. מצד אחד יש בה הכול –  קבלה, חקירה, מוסר – והיא פונה הן לנשמה ולאמונה, הן לשכל, הן לרגש ולמעשה. כל אדם יכול למצוא בה את מקומו. וכל זה ללא 'תופעות-לוואי' שליליות. בתורת החסידות מאירה הנקודה המרכזית של האמת האלוקית ואפסיות העולם, זו מהפכה עצומה בעולם הרפואה הרוחנית!

בחורף של שנת ה'תרס"ג (1902) היה רופף מצב בריאותו של הרבי הרש"ב נ"ע, האדמו"ר החמישי לשושלת חב"ד. וכדי לאבחן את המצב, נסע הרבי לווינה להיפגש עם אחד הפרופסורים הגדולים.

הפרופסור שוחח עם הרבי ולצורך האבחון הוא רצה לדעת במדויק מה סדר יומו ושעות עבודתו, של הרבי. בין הדברים התעניין הפרופסור מהי 'חסידות' ?

הסביר לו הרבי, תוכן החסידות הוא שהמוח ידריך את הלב מה לרצות. והלב יוביל את המהלך לבצע הלכה למעשה בחיי היום יום את מה שהמוח מבין.

שאל הפרופסור, איך ניתן לעשות זאת ? הרי המוח והלב הם עולמות נפרדים לגמרי זה מזה, 'ים גדול מפריד ביניהם' ?

ענה לו הרבי, שאכן זו העבודה של חסיד, להקים 'גשר' בין שני חלקי עולם אלה. או לפחות למתוח ביניהם 'קו טלפון'... כדי שהאור יגיע מהמוח ללב.

מהדימוי שנתן הרבי בין החסידות ל'טלפון', נוכל גם להבין איך צריך ללמוד חסידות !

האם אפשר לשאול היום מה הטלפון חידש בעולם ?.... וכי יש כיום אדם שלא משתמש באופן רצוף במכשיר הטלפון לסוגיו, כבר בחדר לידה מציידים את היילוד בטלפון.... הרי קשה לצייר את העולם ללא הטלפון,

כשם שברור לכל  משתמש בטלפון, שחייבים להטעינו מידי יום ביום, אחרת לא יוכל להשתמש בו. כך גם בלימוד תורת החסידות, כדי שנקבל מבט נכון והשקפה בריאה שחסידות מעניקה לנו, צריך ללמוד אותה בכל יום ממש כדי שזה יחלחל בנפש ואכן יהיה תקשורת נכונה בין המוח והלב.

הנך מוזמן להשתתף עמנו בשיעורי חסידות בבית כנסת חב"ד בנהריה, בכל בוקר מיד אחר תפילת שחרית, בכל ערב שעה וחצי לפני מנחה, בימי שני בערב תניא לגברים ובימי רביעי לנשים, ובשבת כמובן.

שבת שלום

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר

 



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד