הורים, שימו לב: אתם במעקב !

הרבה לפני שהוקמו בתי ספר מסודרים ללמד ילדים, היה מקובל בכל תפוצות ישראל שכל אבא הי' מביא לילדיו מְלַמֵּד אישי שהיה מתמסר ללמדם ולחנכם.

מספרים שהחסיד הרב אלחנן דב מרוזוב, שם לב שהמְלַמֵּד שהביא לילדיו, לא מתנהג בחייו הפרטיים כראוי ובהתאם לנדרש ממְלַמֵּד חסידי. הרב אלחנן לא היסס ופיטר אותו מיידית.

המְלַמֵּד טען להגנתו: מה אכפת לך מה אני עושה בחיי הפרטיים. הרי את עבודתי אני עושה נאמנה, ומלמד כראוי את ילדיך?

ענה לו הרב אלחנן: בדיוק מזה אני חושש... שגם ילדיי יחקו את הנהגתך, ותמיד יגידו לאחרים איך עליהם להתנהג...

המדרש מספר שלפני קבלת התורה נדרשו בני ישראל להציג 'ערבות' מספקת, שבזכותה יוכלו לקבל את התורה. כך אומר המדרש: "אמר להם הקדוש ברוך הוא אני נותן לכם את התורה, הביאו לי עֲרֵבִים טובים שתשמרוה, ואני נותנה לכם. אמרו לפניו, ריבונו של עולם, אבותינו עֲרֵבִים לנו. אמר להם אבותיכם צריכים עֲרֵבִים... אמרו לפניו ריבונו של עולם נביאינו עֲרֵבִים לנו... הביאו לי עֲרֵבִים טובים ואתננה לכם.  אמרו הרי בנינו עורבים אותנו. אמר הקדוש ברוך הוא הא ודאי עֲרֵבִים טובים, על ידיהם אתננה לכם".

ננסה להבין את הדיון בנושא ה"עֲרֵבִים":

נתאר לעצמינו את מר ישראל נכנס לפגישה עם מנהל הבנק, לקראת קבלת הלוואה נכספת. וכשיתבקש להציג עֲרֵבִים רציניים, הוא יציע את הסבא של הסבא שלו שחי לפני כ- 400 שנה, או איזה צדיק שעתיד להוולד בעוד כ 400 שנה... מה תהיה תגובת המנהל ?... ברור לכל בר דעת שההצעה לא תעלה מלכתחילה.

ולבסוף מה קרה ? מר ישראל הציע כעֲרֵבִים את ילדיו הקטנים, והנה זה פלא, המנהל קיבל זאת בשמחה ואישר את ההלוואה...

ומה עשו בני ישראל לפני קבלת התורה, את מי הציעו כעֲרֵבִים ? את האבות, אברהם, יצחק ויעקב, מה הייתה כוונתם של בני ישראל כשהציעו זאת. הרי האבות כבר היו אז ב'מערת המכפלה' ? וביחס להצעתם השניה, מה ההיגיון להציע את הנביאים העתידים לבוא בדורות הבאים ?

והפלא הגדול: כשהציעו את הילדים הקטנים, הצעתם התקבלה ! הכיצד ?

כשנתבונן ב'משא ומתן' זה ונראה אותו באור פנימי, נקבל תמונה שונה,

כשהתבקשו בני ישראל להביא ערבות. הם בעצם נדרשו להציג עוגן בטוח שאפשר לסמוך עליו. אבטחה רצינית שתגרום להם ללכת בדרך שהתורה דורשת. וזה, כידוע, דבר שמתבטא בכל פרט בחיים.

בתחילה הם אמרו: ריבונו של עולם, הרי כל יהודי קיבל מאבותינו ירושה  נפשית. כל יהודי קיבל מהאבות אמונה ואהבה אין סופית לקב"ה, אלא שהיא ממוקמת בסתר ליבו. שואלים יהודים את הקב"ה אם לא יסמוך על אמונה זו ? האם לא ניתן להיות בטוחים שהיא תעמיד אותנו בדרך הישרה ?

מדוע הצעה זו לא התקבלה ?

נכון הדבר שיש בלב כל אחד מאתנו אהבה מסותרת לכל דבר שבקדושה. אבל יחד עם זאת כל אחד מאתנו יודע  היטיב כי אם לא עמלים 'להפעיל' אותה, היא תישאר בסתרי הלב, ולא כ"כ תשפיע  על ההנהגה היום יומית.

עד שגם גנב מאמין בכל ליבו בקדוש ברוך הוא, ולכן הוא פונה אליו בתפילה שיצליח בגניבתו...

וכשההצעה הראשונה נדחתה, ביקשו בני ישראל שיסמוך הקדוש ברוך הוא על הנביאים ומנהיגי הדורות הבאים. הם בוודאי יעוררו את אנשי הדור ויגרמו להם ללכת בדרך טובה.

אך גם זה לא התקבל. מדוע ?

כי גם בזה אין ערובה להנהגת האדם בחיי היום יום. נכון הדבר שנשיא הדור אכן מעורר, מדריך ואפילו מברך כל אחד ואחת. אך את ה'עבודה' האמתית צריך כל אחד לעשות בעצמו, ולא 'לסמוך' שהצדיק יעשה זאת במקומו.

עד שסוף סוף הציעו בני ישראל את הדבר האמיתי: "בננו עֲרֵבִים בעדינו !". זה התקבל מיד כי אכן זה הדבר הנכון והמחייב באמת 24/7.

כשהורים מבינים שהילדים שלהם הם החקיינים הטובים ביותר. כשמגלים את ה'סוד' שהחיישנים של הילדים קולטים ה כ ל !  או אז מתחילים להיות יותר רציניים... כולם יודעים שכאשר יש בבית ילדים, אין אפשרות לחיות ''חיים כפולים''... הם מאוד מהר מגלים מה באמת מעניין אותנו, והיכן אנו 'מונחים'.

הורים המעוניינים באמת, שילדיהם ילכו בדרך היישר, צריכים להפנים שאין קיצורי דרך. אין 'אחיזת עיניים' !  זה פשוט מחייב את ההורים בעצמם ללכת בדרך הישר 24/7.

זו הערובה הטובה ביותר שבזכותה קיבלנו את התורה.

מוכר כובעים  עבר ביער והתנמנם מתחת לאחד העצים.

כשהתעורר גילה שמלבד כובעו שלו בלבד, הרי שכל שאר הכובעים  נעלמו. על ענפי העצים שסביבו  הריעו בקול גדול קופים חבושי כובעים...

מוכר הכובעים נופף באגרופיו מולם והקופים חזרו אחריו. הוא רקע ברגליו והקופים אחריו. הוא אף איים בזעקות  והקופים ניסו לחקות את קולו. ואז מרוב זעם ותסכול הוא השליך לקרקע את כובעו, הקופים חזרו אחריו והשליכו לרגליו את כל הכובעים...

נזכור, כי התנהלות הילדים היא בבואה להתנהגות שלנו עצמנו, וזה מחייב אותנו.

 

שבת שלום וחג שמח

שנזכה לקבלת התורה בשמחה ובפנימיות

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד