למי מגיע הקרדיט ?...

אחד הרבנים המפורסמים חלה ל"ע, והוכרח לעבור ניתוח ארוך ומורכב שהיה כרוך בסיכונים רבים, אך לא היה שייך לוותר על זה.

בני משפחתו, שכמובן דאגו לשלומו, בחרו בקפידה את הרופא המנתח, אך המתח היה עצום גם בקרב תלמידיו.

יום הניתוח הגיע – והרב הוכנס לחדר הניתוחים. בחוץ עמדו יחד עם בני המשפחה עשרות מתלמידיו והעתירו בתפילה להחלמתו המהירה.

רגע לפני שהורדם הרב, הוא פנה לרופא המנתח וביקש לומר לו דבר מה:

הרופא הקשיב בדריכות לדברי הפציינט, וכך אמר לו הרב:

'דע לך, שאני מבין היטיב שהטיפול שאני עומד לעבור בשעות הקרובות מורכך ומסובך מאוד, אני גם חש את המתח שיש לך, כבוד הרופא, וברור שהשאיפה שלך היא שהניתוח אכן יצליח. ולכן ברצוני לומר לך מראש, בפה מלא, אם חלילה הניתוח לא יצליח וח"ו לא אקום מהמיטה... אין לי שום תרעומת עליך ! תוכל להיות רגוע לגמרי,  ברור לי שאתה תעשה כל מה שביכולתך, וההצלחה תלוי' אך ורק בהחלטת הקב"ה' !

הרופא, שזו פעם ראשונה, ששומע דברים כאלו מחולה לפני ניתוח, היה נרגש מאוד. והודה מכל ליבו לרב, על הדברים החמים ששמע.

ממש לפני ההרדמה... פנה שוב הרב וביקש לומר לרופא עוד דבר מה:

הרופא הסתקרן מאוד, מה עוד רוצה להוסיף הרב בדבריו, והאזין שוב בקשב רב:

'אך עוד זאת ברצוני שתדע, שבעזרת ה' כשהניתוח יסתיים בהצלחה גדולה, ואקום מכאן מתוך בריאות נכונה, תזכור שאין זו הקרדיט שלך, כבוד הרופא !... ברור לי שאתה תהי' שליח הטוב ותעשה כל מה שביכולתך, אך אל תשכח שהצלחה באה רק בגלל החלטת הקב"ה' !...

בפרשתנו מספרת התורה שבני ישראל קיבלו במדבר שפע רב. היא אף מוסיפה לספר שהם עומדים להיכנס לאֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן, וּדְבָשׁ.

ובהמשך היא מדגישה שלא ישכח האדם מי נותן לו את השפע.

וכך אומר הפסוק:

"וְאָמַרְתָּ, בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי, עָשָׂה לִי אֶת-הַחַיִל הַזֶּה. וְזָכַרְתָּ, אֶת-ה' אֱ-לֹהֶיךָ--כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ, לַעֲשׂוֹת חָיִל".

כשאדם מצליח מאוד, בעסקיו, למשל, עלולה להתגנב אצלו מחשבה, שהצלחתו המשגשגת באה בגלל חכמתו, כשוריו, ניהול מוצלח וכדו'.  וטעות זו צריך לשרש. צריך לזכור בכל עת ובכל שעה כי הברכה וההצלחה הן מהקדוש ברוך הוא, ואילו על האדם מוטל רק לעשות את ה'כלי' לברכה.

באחד ממאמריו מסביר הרבי המהר"ש, האדמו"ר הרביעי לשושלת חב"ד, את הפסוק "אלקי כסף ואלקי זהב לא תעשה לך" דהיינו, שלא לעשות אלקה מכסף וזהב... צריך להפנים שבכחות שלנו לבד, איננו מסוגלים לעשות כלום. מי שנותן את הפרנסה הוא הקדוש ברוך הוא. שלא נהפוך את הכסף וזהב לאליל.

באותו מאמר מסביר הרבי שהנהגה כזו גרועה יותר מ'עבודה זרה'. כי עובד אלילים מכופף רק את ראשו לפסל, ואילו אדם שמייחס את ההצלחה לעצמו הרי הוא מכופף גם את שכלו  ואפילו משעבד לכך את מוחו ולבו.  

רוב האנשים מודדים את הערך העצמי שלהם לפי גודל הארנק והכיס. משום שאנו משקיעים כה הרבה זמן, אנרגיה ועבודה כדי להשיג כסף, הוא מייצג את אנרגיית החיים עצמה. לכן, נתינת כסף לצדקה מבטאת את הצורה העמוקה ביותר של הנתינה ושל עידון העולם הפיסי, אשר נוטה מטבעו להתרכז בעצמו.

יש אנשים שמרגישים שהם ורק הם האחראים להצלחתם, שהאינטליגנציה והיכולות שלהם הן שהביאו אותה. זהו האתגר של העושר, והוא אתגר רציני ביותר: אל לכם לתת לאגו שלכם לרמות אתכם. "וזכרת את ה' אלקיך כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל". בלי להכיר בזה, נעשה הכסף לסמל המובהק ביותר של האגו האנוכי.

אין זה אומר שההצלחה אינה תוצאה של המאמצים ושלא צריכים לעשות הכל כדי להבטיח שתצליחו. אל לכם לשבת בניחותא ולחכות שכסף יבוא אליכם. אבל עליכם להכיר בכך שברכת ה', ולא רק המאמץ שלכם, היא שיוצרת את העושר.

הכסף כשהוא לעצמו יכול להיות קללה. מאחר שהכסף והעושר הם התגלמות החומרנות – טבעם הפכפך. כסף יכול להביא לחרדה בלתי-פוסקת, משום שאין זה משנה כמה כסף יש לך, לעולם אינך בטוח אם יהיה לך מספיק או אם לא תאבד את כולו באופן כלשהו.

כאשר אתה רואה את הכסף מנקודת המבט הנכונה ויודע מדוע הוא ניתן לך, הוא נעשה ברכה במקום קללה. ועל-ידי השימוש בעושר למטרות צדקה ונדבנות, שהן מטרות נצחיות, במקום לבזבזו על תשוקת הרגע, אתה עושה אותו לנצחי.

 

 

שלמה ל. הוא יהודי יקר, זכה ונולדו לו עשרה ילדים, והצליח לחנכם בדרך הישר. מתוך אושר ונחת הוא הוליך את כל בניו לחופתם, ובאופן הכי מכובד ויפה. הוא פשוט זכה להקים משפחה לתפארת !

כשעמדה להסתיים חגיגת החתונה של בנו העשירי, כולם היו כמובן נרגשים ביותר, והשמחה הרקיעה שחקים.

לפתע ביקש האבא המאושר לשאת דברים קצרים. הוא היה בדרך כלל מהאנשים השותקים, ולכן הסקרנות וההתרגשות בקהל היו גדולים, כולם רצו לשמוע מה בפיו.

הוא עלה על הכיסא, וכך אמר:

ידידיי היקרים,

'ברגעים מרגשים ושמחים אלו, ברצוני לומר לכם דבר חשוב.

זכיתי לחתן עשרה ילדים, כולם מאושרים ומסודרים בכל הדרוש.

דעו לכם שלכל אורך הדרך הקב"ה לא עזר לי אפילו פעם אחת !'

-         הקהל הוכה בתדהמה לשמוע כאלו מילים... לחש עבר באויר... איך אפשר להתבטא כך... –

ואחרי כמה שניות המשיך האבא המאושר ואמר:

'מה אתם חושבים שהקדוש ברוך הוא עזר לי ? הוא לא עזר, הוא עשה את הכל !!! אני רק השתדלתי לא להפריע !

שבת שלום

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד