הסוכה הצילה את הבית כולו !...

היה זה בחודש אלול של שנת ה'תשנ"ח (9/98), ישבתי בביקור בית אצל  ידידי היקר יאיר ד. שי', בביתו בשכונת דניה בחיפה. באותו ערב קיבל יאיר החלטה טובה שבע"ה לקראת חג הסוכות הוא יבנה סוכה בחצר הבית.

באמצע חול המועד סוכות, קיבלתי טלפון בהול מיאיר שי'. הוא ביקש שאגיע בהקדם לביתו בחיפה, לראות דבר נפלא !  "אי אפשר לתאר את זה בטלפון, אתה חייב לבוא ולראות בעצמך" - במהלך החג לא הצלחתי להגיע, אבל נסעתי מיד אחרי סוכות,

ואכן נגלה לעיני מחזה מדהים ! פשוט 'נס' שאין לו שום הסבר הגיוני בדרך הטבע.

מה קרה ?

בחג הסוכות של תשנ"ט (10/98) שיבשה את החיים באזור חיפה שריפת ענק.

הלהבות הבריחו אלפים מתושבי שכונת דניה מבתיהם באמצע הלילה.

באותה שריפה נוראית נפגעו 40 בתים ושלושה מהם נשרפו כליל. חמישה בני אדם נפגעו קל משאיפת עשן ו-8000 דונם של חורש טבעי עלו באש.

כל הבתים שהיו על צלע ההר ניזוקו קשות מהאש שהתקדמה מתוך החורשה,

הבית של יאיר נמצא בשורה אחת עם אותם עשרות בתים הבנויים ממש על צלע ההר.

את הסוכה בנה יאיר בחצר הבית הפונה לאותה חורשה,

וכמה נפלא היה לראות את המחזה הבלתי יאומן... האש התקדמה עד קצה הסוכה, היא פשוט הקיפה את הסוכה ולא נחרך אפילו מעט מדופן העץ...

בזכות קיום מצוות סוכה ניצל הבית כולו מהאש הלוהטת !

במהלך חג הסוכות מוטל על היהודי לקיים כמה וכמה מצוות.

מצוות הישיבה בסוכה היא רק אחת מהן, אבל מסתבר שהיא המיוחדת שבהם, שהרי החג כולו נקרא "חג הסוכות", על שם מצוות הסוכה. ולא נקרא החג על שם מצוות אחרות, כמו, למשל, על שם ארבעת המינים.

במה הוא כל כך מיוחד ?

במצוות הישיבה בסוכה, ישנה מעלה ייחודיות בולטת, יחסית למצוות ארבעת המינים. קיום מצווה זו מתחילה מרגע התקדש החג. והיא נמשכת ברצף, במהלך כל שעות היממה ובמשך כל שבעת ימי החג. שהרי בכל פעם שנכנסים לסוכה לאכול, לשתות ואפילו לטייל, מקיימים מצווה.

לעומת זאת, מצוות נטילת ארבעת המינים מתחילה רק למחרת בבוקר, ומקיימים מצווה זו רק פעם אחת בכל יום.

יתרון נוסף למצוות הסוכה:

כל המצוות קיום מוגדר בפעולה פרטית מסוימת. והן קשורות רק לאיברים מסוימים באדם, שבאמצעותם מתקיימת המצווה. מצווה אחת מקיימים באיבר אחד ומצווה שנייה מקיימים באיבר אחר. לעומתן, קיום מצוות סוכה אינה מוגדרת בפעולה ספציפית כלשהי, אלא היא מקיפה את כל איברי האדם, ואת כל פעולותיו ומעשיו.

זו המצווה היחידה, ש'עוטפת' אותנו לגמרי. מהראש עד הרגל כולל הנעלים ואפילו את הבוץ...

מחג הסוכות אנו שואבים כוחות, שגם במהלך כל השנה נוכל לקיים את ההוראה "בכל דרכיך דעהו".

שהרי יהודי נדרש לעבוד את ה' לא רק בשעת התפילה ולימוד התורה, אלא גם בשעה שהוא עוסק בענייניו האישיים. מצוות הסוכה נותנת כוח לכך.

שכן, קיום מצוות סוכה אינו מתבטא רק כשלומדים או מתפללים בה, אלא, גם כשעוסקים בסוכה, בצרכים האישיים, כאכילה, שתייה ואפילו שינה.

בעת העלייה הגדולה ממדינות חבר העמים, לפני שני עשורים, הגיע לקהילתנו יהודי מיוחד מאוד, הר' ישעיה גרליק ז"ל, בנו של הרב יצחק גרליק ז"ל מרבני ניקולייב. הוא זכה שכ"ק האדמו"ר הרש"ב נ"ע, הרבי החמישי לשושלת חב"ד, היה הסנדק שלו בברית מילה.

ר' ישעיה ז"ל היה מנעים לנו את התפילה כשליח ציבור, ובהתוועדויות היה מנגן בדביקות ובהתרגשות את הלחן החסידי על המילים: 'אשרינו מה טוב חלקינו'.

אחד השירים האהובים עליו, היה השיר העממי ביידיש 'סוכה קטנה' ('א סוכה'לה א קליינע'). רבים מכירים את המנגינה, פחות את המילים.

השיר מתאר אב שבנה סוכה קטנה מענפים דקים. הסוכה רועדת ונעה ברוח. רוחות פרצים מסתננות לתוכה. הנרות עוד מעט כבים. ופתאום מחווירה הבת הקטנה ואומרת: "אבא, הסוכה עוד מעט מתמוטטת". והאב משיב לה: "אל תדאגי, בתי, היא עומדת כך כבר אלפיים שנה ועדיין היא איתנה"...

השיר העממי הזה מבטא את הדרך שבה הסתכלו יהודים על אירועים והתרחשויות. אין-ספור פעמים בהיסטוריה היהודית היה נדמה שהנה תתמוטט סוכת דוד לבלי קום.

במשך אלפיים שנות הגלות ידעה ה'סוכה' הזאת מעט מאוד רגעים של שקט ויציבות. רוב הזמן היא התנדנדה ורעדה, וקיומה היה רווי חששות וחרדות. אבל בסופו של דבר היא עברה את הכול ונשארה איתנה.

הסוכה משדרת עוצמה, שהיא חזקה יותר מכל בנין גדול ועצום !

מצוות הסוכה חודרת לנבכי הנשמה. היא נותנת לה את הכוח לחבר את הגוף ואת כל צרכיו לקדוש ברוך הוא.

שבת שלום ומועדים לשמחה

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר 



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד