המילה ששינתה את חיי !

לפני מספר שנים, התארח אצלי בסעודת חג הסוכות, אחד מתלמידיי היקרים, ר' אלכסנדר שי' אסנין.

אחרי הסיום 'הרשמי' של הסעודה, המשכנו לשבת עוד זמן ממושך עם האורחים, להתוועדות חסידית ואמירת 'לחיים'.

הי' זה הלילה הראשון של סוכות, האושפיזין הוא כידוע, אברהם אבינו. ובקשר לזה השיחה נסבה אודות ברית המילה, שנקרא "בריתו של אברהם אבינו".

ר' אלכסנדר שי', מהפעילים המרכזיים בארגון "ברית יוסף יצחק". ארגון שפועל גדולות ונצורות, בארגון עשרות אלפי בריתות לילדים ולמבוגרים, גילה עניין רב בשיחה זו.

כדרכו, פנה ר' אלכסנדר לאורחים והתעניין אצלם, היכן עשו להם ברית מילה ומי היה המוהל. תשובתו של אחד מהם "לא מצאה חן בעיניו". וכששמע את הפרטים, חשד שמשהו לא היה שם תקין והציע לו לגשת מיד אחרי החג ולהיבדק ע"י מוהל שמתמחה בבדיקת מבוגרים כדי לוודא שהוא אכן מהול כהלכה.

אותו אורח, מוכר לי היטיב כבר שנים רבות, הוא היה מגיע לשיעורי תורה רבים וכו' וכו', אך, עובדה. כל "תזוזה" משמעותית לא חלה באורח חייו. הכל עבר כאילו לידו...

ואכן, מיד למחרת החג, באמצע חול המועד, נסע למרכז הארץ ונפגש עם אחד המוהלים מארגון 'ברית יוסף יצחק'. לתדהמתו התברר, ש... הוא ערל גמור ! הוא לא היה מהול כהלכה !

עוד באותו יום הוא עבר שם ברית מילה כדת וכדין.

ומאז... התרחש, לנגד עיני, פלא עצום ! האדם התחיל אט אט להשתנות ללא היכר. דברי התורה החלו להיקלט במוחו ובמשך הזמן השתנה לגמרי כל אורח חייו וחיי משפחתו.

עבורי הייתה זו חוויה מטלטלת ! ניתן היה לראות בצורה מוחשית כיצד הנפש הקדושה חודרת ליהודי אחרי שהוא עובר ברית מילה.

בפרשתנו מסופר, בין השאר, אודות מצוות ברית מילה.

הקב"ה ציווה לאברהם אבינו, שימול את עצמו, וכן את כל אנשי ביתו, דהיינו, את ישמעאל בנו, וכן את כל עבדיו, המכונים בפסוק "מִקְנַת כַּסְפּוֹ".

כאשר קיים אברהם מצוה זו, הוא זכה למעלת התמימות, כפי שאמר לו הקב"ה בקשר לברית מילה:  הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי, וֶהְיֵה תָמִים.

מהי המשמעות של "תמימות" ?

מסתבר שהמושג "תמים" מתפרש בכמה מובנים: המשמעות הראשונה היא, מלשון "שלימות", דהיינו, ללא חסרון. שהרי דבר שיש בו חסרון או פגם, אינו שלם ואינו תמים.

אולם, יש משמעות עליונה יותר, למושג "תמימות": לא רק שאינו פגום, אלא יש בו שלימות ותוספת מיוחדת !

לדוגמה:

שנה מכילה בדרך כלל 12 חודשים ואז היא נקראת 'שנה שלימה'. אולם בשנה מעוברת, כאשר נוסף לה עוד חודש, מקבלת השנה כינוי חדש, היא נקראת 'שנה תמימה'. ומכאן שתמימות מראה על שלימות ייחודית.

כך, גם אברהם אבינו נעשה במצוות ברית מילה 'תמים' בשני המובנים:

א)    בהיותו ערל הרי הוא פגום, ורק כאשר עבר תהליך של ברית מילה, הוא נעשה 'תמים'. מעתה הוא ללא פגם וללא חסרון.

ב)    ובנוסף, קיבל אברהם עוד מעלה, שהעצימה את מושג התמימות. נוצרה כאן ברית ניצחית בינו לבין הקב"ה ובכך העניקה לו מצווה זו שלימות ותמימות גבוהה יותר.

 

 

במבט מעמיק יותר, נגלה שישנה משמעות נוספת למושג 'תמים', כלשון הפסוק:  תָּמִים תִּהְיֶה, עִם יְ-ה-וָ-ה אֱ-לֹהֶיךָ.

בציווי זה מדריכה אותנו התורה להתנהג בתמימות ! דהיינו, להתמסר באופן מוחלט לציווי הקב"ה, ולקיימם גם כשאינם מובנים בשכל אנושי.

כשם שנאמר לאברהם אבינו לעשות את ברית המילה ב"תמימות", וללא שאלות ותהיות, כך גם אנו מצויים להתנהג בצורה דומה בכל המצוות, להניח הצידה את השכל והרצון האישיים, ולקיים תמיד את ציווי ה' בקבלת עול מוחלטת.

סיפר לי ר' אלכסנדר שי',

יום אחד הגיע לארגון 'ברית יוסף יצחק' יהודי מבוגר, לעשות ברית מילה. וכהרגלנו, שאלנו אותו, איזה שם יהודי הוא בוחר שיתנו לו אחרי הברית. היהודי ענה בתוקף שאינו מעוניין בשם יהודי כלל. הוא רוצה רק לעשות ברית ומעבר לזה לא לשנות כלום.

ניסינו לשדל אותו ולהסביר לו על חשיבות הדבר, וללא הצלחה.

אולם, ברגע שסיימו את תהליך הברית, שינה לפתע את דעתו ואמר לנו, אני רוצה שתתנו לי את השם אברהם. על שם אברהם אבינו שהיה הראשון שנימול...

כוחה של ברית מילה !

שבת שלום

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד