אחדות או אחידות

 

קרח נתפס אצל כולנו כסמל של "איש מחלוקת".

גם בפרקי אבות מציינים את "קרח וכל עדתו" כדוגמא לבעלי מחלוקת שאינה לשם שמים.

הדבר אינו ברור כל כך: קרח טען שצריך ורצה ליצור שוויון בין כולם. באמרו "כִּי כָל-הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים ... וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ". ואיך זה קרה שטענת שוויון הביאה מחלוקת ?


 

השתתפת או צפית פעם בקונצרט ? האם יעלה על הדעת שהמנצח ידרוש שוויון בין כל המנגנים וייתן לכולם את אותו כלי ?...

ברור לגמרי שמגוון הכלים המשתתפים בקונצרט: התופים או המצלתיים, הבללייקה און הצ'לו, הנבל או הפסנתר יוצרים את היופי וההרמוניה של התזמורת. שילוב הצלילים בתזמון מתואם ומושלם ממגוון הקולות הייחודיים הנשמעים יחד באחדות מלאה, הם הם הגורמים לתזמורת להיות נעימה ומהנה. כשכל כלי נותן את הייחודיות שלו – כך נבנית תזמורת אחת ומאוחדת !



הקדוש ברוך הוא ברא את העולם, כך שקיומה של אחדות תלוי בשמירה על הגבולות בין הפרטים השונים. אם ננסה לפרוץ את הגבולות – לא אחדות נקבל, אלא תוהו ובוהו. אחדות יכולה להתקבל רק כשכל אחד ממרכיביה יודע את מקומו, יכולותיו  ואת תפקידו,  ואינו נכנס לתחום שאינו שלו.

גם בעם ישראל קבע הקדוש ברוך הוא חילוקי מעמדות, והטיל על כל אחד מהם תפקיד מוגדר שעליו למלא. כמו ההבדלים שבין כוהנים ולויים. בין גברים לנשים. בין עדות ומנהגים שונים וכו'.

השלום והאחדות בין בני ישראל תלויים דווקא בכך שכל אחד מישראל ימלא את תפקידו. שכל אחד יביא את ה"משהו המיוחד" שיש לו ורק לו. וייתן ממנו לכולם. ואילו הניסיון לטשטש את הגבולות והמחיצות בין המעמדות אינו יכול להביא אחדות, אלא להיפך – חורבן ומחלוקת.




הקשר בין "אש" לבין "מים" יכול להתבצע רק כאשר יש ביניהם מרחק מתאים.... כלי החוצץ בין האש שמתחתיו למים שבתוכו; כך נוכל ליהנות מכוס תה או קפה חמים.

ניסיון לחבר בין האש והמים בדרך קרובה יותר – אינו מביא כמובן כל תועלת.

וזו הייתה הטעות של קרח, כשניסה ליצור שוויון בין כולם. כשרצה לבטל את מעמדו המיוחד של משה רבינו או אהרן הכהן.

האחדות תישמר כשתבלוט הייחודיות וכשהגבולות יהיו ברורים !

שבת שלום

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר

 



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד