זהירות: יאור לפניך !...

לאחר המהפכה הקומוניסטית בשנת תרע"ז (1917), החל השלטון החדש במלחמת חורמה נגד הדת. הורים ש'העזו' לחנך את ילדיהם ברוח היהדות, סומנו כאויבי המשטר.

תוך זמן קצר נסגרו כל מוסדות החינוך הדתיים. במקביל הוקמו בתי ספר ציבוריים עם תוכנית לימודים המושתתת על אדני שיטות המרקסיזם-לניניזם, שחינכו לכפירה מוחלטת בבורא עולם. חוק חינוך חובה הטיל על ההורים את האחריות לרשום את ילדיהם לבתי ספר אלו.

אצל משפחות החסידים התנהלה המלחמה על החינוך היהודי בשתי חזיתות, ראשית היה צריך לדאוג שהילדים לא ילמדו בבתי הספר הקומוניסטיים, וכאשר לא הייתה ברירה והילדים נאלצו ללכת לבתי הספר – היה צריך להילחם שלא ילכו לשם בשבתות וחגים. במקביל היה צורך להעניק לילדים חינוך יהודי שורשי.

הילדים שנאלצו ללכת לבתי הספר, היו צריכים בכל שבת למצוא תירוצים שונים ומשונים מדוע נעדרו מהלימודים, או מדוע אינם 'מסוגלים' לכתוב את השיעורים באותו יום. מיותר לציין כי הילדים שיתפו פעולה בצורה מעוררת התפעלות.

דוגמה אחת מאותם מאות ואולי אלפי ילדים הי' ר' משה חי כהן-סעידוב. וכך הוא מתאר איך עברה עליו אחת השבתות בבית הספר:

לאחר בר המצוה, החליט משה להתחיל לשמור שבת במאה אחוז ובכל מחיר. בדרך כלל הצליח לחמוק מלהגיע ל'לימודים' בכל מיני תירוצים, היה משיג פתק מרופא וכדו'.

לאחר שחלפו כמה חודשים בהם לא הופיע בבית הספר בשבת, כולם הבחינו בכך. סביר להניח שהם גם הבינו את הסיבה, אבל אף אחד לא שאל דבר.

קרה פעם ש'נגמרו' התירוצים. ומשה נאלץ להגיע לבית הספר, בשבת הוא ישב ליד השולחן ולא עשה כלום. ניגשה אליו המורה ושאלה למה הוא יושב בטל ? בלית ברירה ענה לה משה שיש לו כאב שיניים והוא רוצה ללכת הביתה.

המורה הייתה גויה אנטישמית, ולכן אמרה: בוא ונרד למרתף שם נמצאת רופאת השיניים של בית הספר. משה ענה לה שאמו רופאת שיניים, ואין לו כל צורך ללכת לרופאים אחרים, אבל המורה התעקשה.

הרופאה הייתה יהודייה בוכרית שהכירה את אימו של משה וריחמה עליו, אך היא גם פחדה מהמורה האנטישמית. משה הצביע על 'השן הכואבת'... והיא אמרה שהיא אכן 'רואה' שם דלקת... ואז פקדה עליה המורה לעקור את השן ה'כואבת' !  

לא נותרה ברירה, ואכן נעקרה השן הבריאה !

זה היה מחיר שמירת השבת.

וזוהי דוגמה קטנה למסירות נפש אינסופית של ילדים יהודים למען יהדותם.

בפרשת השבוע מסופר על הגזרות הקשות שגזר פרעה הרשע על בני ישראל במצרים,

וכך מתארת התורה את הגזירה: " וַיְצַו פַּרְעֹה, לְכָל-עַמּוֹ לֵאמֹר:  כָּל-הַבֵּן הַיִּלּוֹד, הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ, וְכָל-הַבַּת, תְּחַיּוּן." שואל המדרש, מה הייתה כוונת פרעה בהוספת וְכָל-הַבַּת, תְּחַיּוּן ? הרי מטרתו המרכזית הייתה להמית את הזכרים. וזה כ"כ ברור, שאם הגזירה חלה על הבנים ולא על הבנות, ממילא הבנות תמשכנה לחיות,  לשם מה היה צריך להוסיף מילים בקשר לגורלם של הבנות ?

ויותר מכך, מה כל כך אכפת לו לפרעה מחיי הבנות ?...

מסביר על כך הרבי, שמילים אלו הם חלק בלתי נפרד מגזירת פרעה ! ובמידה מסויימת יש בתוספת זו גזירה קשה יותר על הבנות מאשר על הבנים.

פרעה דייק בדבריו ואמר: וְכָל-הַבַּת, תְּחַיּוּן. זו לא הייתה אמירה סתמית ש"וכל הבת תחיה".

למעשה, הציווי של  פרעה היה שאת הבנים יש להרוג פיזית, ואילו את הבנות יש להשמיד מבחינה רוחנית. לגדל אותן לפי רוח מצרים, ולא לפי רוחם של היהודים. את הבנות אתם "תחיון" - אתם תקבעו אילו חיים יהיו להן!

גזירה זו חמורה לא פחות מגזירת ההשמדה הפיזית של הבנים - כפי שניתן להבין גם מהעובדה ששתי הגזירות באות ברצף אחד - ואולי היא אף חמורה ממנה, שכן במידה מסוימת "מיתה רוחנית" קשה יותר מ"מיתה גופנית".

אילו 'חיים' ביקש פרעה להקנות לבנות-ישראל?

הדבר מרומז באופן סמלי בגזירה של השלכת הבנים ליאור. כידוע, היה הנילוס האליל של מצרים. מכיוון שהיאור היה מקור החיים והשפע של מצרים, ולתוכו ציווה פרעה להשליך את הבנים.

המשמעות הסמלית שבכך היא, שכבר מגיל רך מצווה פרעה להשקיע את הילדים בתוך תענוגות העולם והאלילות המצרית, מבלי לאפשר להם לקבל חינוך יהודי ראוי לשמו. וזו הייתה גם גזירת פרעה על אופי החינוך-הכפרני של בנות ישראל.

למרבה הצער, בימינו גם מתרחש גזירה זו.

היאור של ימינו אולי קשה ומאיים מזה שהיה במצרים. העולם שסביבינו מלא בגירויים ופיתויים (לעיתים בכף היד) שבמקרה הטוב הם אינם גרועים ובמקרה הפחות טוב....

חובתנו להכיר בכך, לשמור על הילדים, ולתת להם את הכוח לעמוד מולם, ולא לטבוע ב"יאור" הזה.

ברית הרפובליקות הסוביטיות הסוציאליסיות מכונה בראשי תיבות: ס.ס.ס.ר (מרוסית SSSR). אמר על כך פעם רבי לוי יצחק שניאורסאהן ז"ל שזה בגימטריה: מצרים.   (ס.ס.ס.ר = 380 = מצרים).

כשם שאחרי 210 שנות גלות וסבל בגזירות מצרים העתיקה, זכו בני ישראל בשלב ראשון לביטול הגזירות, ובהמשך זכו גם לגאולה,

כך יהיה בעזרת השם בדורנו.

כשם שזכינו לראות בביטול גזירות ס.ס.ס.ר. = של מצרים החדשה. כך בעזרת השם נזכה בקרוב ממש לגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו.  

שבת שלום

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד