9 rue boulard ברובע ה-14 של פריז...

באזור התעשייה בגבעת שאול שבירושלים מתכנסים בכל שבוע עובדים מהמשרדים  או 'חברות' שבאזור ושליח הרבי הרב משה שי' קטן מלמד אותם בשפה הצרפתית, איזו נקודה מפרשת השבוע מתוך תורתו של הרבי,

באחד השיעורים השתתף ק. רופא שינים באותו אזור. בסיום השיעור ניגש ק. להרב משה שי', ואומר לו: על אף שאני קשור לחסידי ברסלב,  יש לי קשר עמוק לרבי מליובאוויטש. אני חייב לו את חיי הרוחניים, ולכן גם באתי לשמוע מתורתו.

וכך הוא סיפר:

הוריו היו ניצולי שואה שהיגרו לצרפת, הזוועות שחוו בעת השואה גרמו להם להחביא ולהסתיר את יהדותם. למרבה הצער, כמו הרבה יהודים. ובאווירה כזו של 'בריחה מיהדות' הוא התחנך וגדל.

הוא נכנס ללמוד רפואת שיניים באוניברסיטה בפריז, ושם הכיר בחורה שאינה יהודיה. וכשהקשר ביניהם התהדק החליטו להתקדם לקראת נישואין בעתיד.

בשלב ראשון חיפשו דירה למגורים, וכעבור זמן קצר שכרו דירה קטנה לתקופה של 10 חודשים ברובע ה-14 של פריז בכתובת: 9 rue boulard .

ימים ספורים בלבד אחרי שגרו בדירה זו, התחיל ק. להרגיש חוסר סיפוק ושמחה בחיים. תחושה זו הלכה והתעצמה, זה הקשה עליו מאוד את המשך לימודיו באוניברסיטה. ק. נכנס לדיכאון בלתי מוסבר.

הוא היה מסתובב ברחוב בחיפוש אחר משהו... ובעצמו לא ידע מה הוא מחפש...

יום אחד נכנסה לו מחשבה, להתעניין קצת ביהדות, שהרי גם הוא יהודי ! וכך מצא את עצמו מחפש בית כנסת ברובע ה-14. ק. יודע להצביע בוודאות גמורה שכאשר דרכו רגליו פעם ראשונה בשערי בית הכנסת כבר השתפר מצב רוחו. זה חיזק אצלו את ההבנה שרפואתו הנפשית קשורה ליהדות...

בביקור הבא כבר שוחח עם רב המקום, וכך הלך והתחזק יותר ביהדותו ובמקביל השתפר מאוד מצב רוחו.  הדבר נמשך כחודש.

יום אחד הוא ישב בדירה עם חברתו הגויה, ולפתע, משום מקום, התעורר בו קול פנימי ש'אמר' לו שחיים משותפים אלו אינם מתאימים לו כיהודי, ובאותו רגע ממש הוא הודיע לה שהם חייבים להיפרד ולא יוכלו להינשא ! היה לה קשה לקבל את הדברים, אך כעבור שבועות בודדים נפרדו דרכם, והדירה חזרה למשכיר.

ק. הוסיף להתקדם מאוד בלימודי יהדות ובקיום מצוות, וכשסיים את לימודי רפואת השיניים הוא עלה ארצה. בתחילת דרכו התגורר בצפת ובהמשך עבר לירושלים.

כעבור מספר שנים,

הי' זה בשנת ה'תש"ס (2000 למניינם)  באחד הימים הוא ראה כתבה ביוגרפית על הרבי, ושם נודע לו לראשונה שהרבי והרבנית התגוררו בפריז והוא שם לב שאחד הכתובות בהם התגורר הרבי זמן ממושך  היה ב 9 rue boulard.

כן, במשך 5 שנים ! גר הרבי עם הרבנית באותה כתובת !

ברגע הראשון עלה לו אמנם איזה הבזק של שניה, ביחס לכתובת, הוא הרגיש שזה מדבר אליו, אך עדיין לא נזכר במה מדובר.

כעבור יום נכנסה לו שוב מחשבה שהכתובת 9 rue boulard זה משהו שאומר לו משהו... וכעבור זמן מה נזכר שבעצם הוא בעצמו גר תקופה קצרה מאוד באותה כתובת. ודווקא תקופה אותה הוא רוצה לשכוח, ואז הוא הבין, לפתע, מה הייתה אותה ההתעוררות עצומה שהייתה לו בחזרה ליהדות, התחילה בכתובת זו !

סיים ק. ואמר: עכשיו אתה מבין מדוע אני חייב את חיי הרוחניים לרבי מליובאוויטש...

(סיפור זה שמעתי מהרב משה קטן שי' ששמע אותו בעצמו מבעל המעשה)

בפתיחת פרשתנו מסופר על יציאת בני ישראל מארץ מצרים, ועל תחילת מסעם במדבר.

התורה מתארת את מסע היציאה ואומרת: "...וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל, מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם  וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת-עַצְמוֹת יוֹסֵף, עִמּוֹ..."

המשמעות הפשוטה, שבני ישראל לקחו בידם כלי נשק להגנה עצמית ואילו משה רבינו לקח עמו את ארונו של יוסף.

אולם בהתבוננות מעמיקה יותר נראה תמוה מדוע התורה מספרת לנו ב"נשימה אחת" על לקיחת כלי נשק ועל נשיאת ארונו של יוסף, מה הקשר ביניהם ?

ויתר על כן, מדוע משתמשת התורה בביטוי "עַצְמוֹת יוֹסֵף" , לכאורה אין זה סגנון מכובד מספיק להתבטא כך כלפי יוסף הצדיק ?

וכמובן, מה המסר הנצחי בתיאור זה שפונה גם אלינו אנו בזמן הזה ?

"עצמות", מסביר הרבי, אינן (רק) העצמות המרכיבות את השלד בגוף האדם, העצמות משמעותן העצמיות הפנימית של יוסף, דהיינו, הנקודה הפנימית בנפש המייחדת אותו.

מהי אותה עצמיות של יוסף, שאותה לקח משה רבינו אתו במסעם במדבר ?

ידוע שלא כל בני ישראל זכו לצאת ממצרים. אחד הפירושים שמביא רש"י על "וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל" שרק "אחד מחמשה יצאו וד' חלקים מתו בשלשת ימי אפילה", מאות אלפי יהודים שלא רצו להיגאל, אכן לא יצאו משם...

אולם דבר כזה, שמשאירים מאחור יהודים ש'נפלו', לא יחזור שוב !

בגאולה הקרובה כולם יגאלו, וכלשון הנביא ישעיהו: "וְאַתֶּם תְּלֻקְּטוּ לְאַחַד אֶחָד, בְּנֵי  יִשְׂרָאֵל".

וזה יהיה בזכות זה, שמשה רבנו לקח עמו אחרי שיצאו ממצרים את עַצְמוֹת יוֹסֵף, את עצמיותו ומהותו של יוסף.

כשרחל אמנו בחרה את השם יוסף, היא אמרה "יוֹסֵף יְ-ה-וָ-ה לִי, בֵּן אַחֵר". היא גם רמזה בכך שתפקידו של יוסף יהיה לקחת יהודים כאלו שהתרחקו ונעשו אַחֵר, ולהחזירם להיות בֵּן.

ואת זה לקח עמו משה רבינו !

אמנם ממצרים יצאו חֲמֻשִׁים, רק חמישית מבני ישראל, אבל מכאן ולהבא יגלו בכל יהודי את הפנימיות שבו. יגלו את הקשר שלו לבורא העולם, יגלו שכולם בנים אהובים ולא יתנו לאף אחד ללכת לאיבוד.

גם הרבי הקודם וגם הרבי ממשיך דרכו, כמו יוסף הצדיק, נותנים את העצם שלהם, העצמיות שלהם בכל יהודי ובכל מקום בעולם. לדאוג לכל יהודי באשר הוא, ולא לאפשר לאף אחד ללכת לאיבוד.

אחד המקומות בהם השקיע הרבי הרבה מאוד מהעצמיות שלו היה בצרפת,

כאמור, הרבי בעצמו התגורר יחד עם הרבנית כשמונה שנים בצרפת (וברוב הזמן היה גר ברובע ה-14 של פריז בכתובת: 9 rue boulard ),

פעם התבטאה הרבנית חיה מושקא ע"ה לאחת השלוחות של מדינת צרפת: "אנחנו חרשנו וזרענו ואתם צריכים לקצור את הפירות".

כאשר הרבי משקיע את העצמיות שלו התוצאות לא מאחרות לבוא, עד שאפילו הקירות של הבית בו התגורר הרבי ספוגים כ"כ באותה עצמיות, ואינם מאפשרים לאף יהודי להתנתק מיהדות, גם לא לק....

שבת שלום

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר

 



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד