"חכם מה הוא אומר..."

רבי שלום דובער נ"ע, הרבי החמישי בשושלת חב"ד, הצטיין ביראת שמים מיוחדת עוד מקטנותו,

כשהיה ילד קטן, בגיל ארבע, הזמינה אמו, הרבנית רבקה, חייט לתפור עבורה בגד. בשעה שהביא החייט את הבגד למדידה, בצבץ מכיסו פיסת בד והילד הקטן 'משך' לתומו את הבד מכיס החייט.

הייתה זו שארית מהבד שקיבל עבור התפירה, והוא היה אמור להחזירה לבעליה.

החייט התבייש מאוד, והתחיל להתנצל, ששכח שנשארה בכיסו שארית מהבד.

כשעזב החייט את המקום, הוכיחה הרבנית רבקה את בנה, על שגרם לחייט בושה. והילד הבין מה קרה ! התייפח בבכי מר.

כעבור מספר שבועות, התעניין הילד אצל אביו, הרבי המהר"ש נ"ע, איך יוכל לתקן עוון של הלבנת פנים ?

התעניין אצלו אביו, מדוע הוא מבקש תיקון על עוון זה. הילד בן ה – 4! לא רצה לספר לאביו מאומה, ורק אמר שהוא רוצה לדעת זאת.

לאחר מכן שאלה אותו אמו, מדוע לא רצה לספר לאביו מה אירע.

ענה לה הילד: "לא די שהלבנתי פני איש,  עוד אוסיף  לחטוא ברכילות  ולשון הרע?"

 

השבוע אנו לומדים את פרשיות תזריע-מצורע, בהם מפרטת התורה באריכות גדולה את כל דיני הנגעים שמביאים טומאה על האדם ובאיזו דרך יטהר המצורע.

בתלמוד מובא שהנגעים באו על האדם כעונש על שדיבר לשון הרע.

עונשים באים בדרך כלל בזיקה למעשה שעליו נענשים.

מהו, איפוא, הקשר בין 'נגע צרעת' לדיבור לשון הרע ?

כשאדם מדבר על הזולת, מתרחשים בו זמנית שני דברים, (א) הדיבור משפיע על הזולת שאודותיו מדברים. (ב) הדיבור משפיע גם על הדובר עצמו.

כשהדיבור הוא חיובי ומועיל, ברור שהתוצאות תהיינה טובות ומועילות, אך כשמדברים רכילות ולשון הרע יהיו התוצאות בהתאם...

כיצד ?

(א) ההשפעה על הזולת:

למילים יש כוח עצום לחיוב, אך גם לשלילה. לדיבור רע, שנובע ממידותיו לא חיוביות של המדבר, יש כוח סגולי שיכול לגרום נזק לזולת, לאותו אדם שעליו מדברים.

חשוב לדעת כשמדברים רע על אדם, זה יכול לעורר את הרע שבו. גם רע כזה שנמצא עמוק ובפנים נהיה בעקבות הדיבור פעיל יותר. וכן אם 'מאחלים' לו דברים שליליים, זה יכול בהחלט להתממש.

בעניין זה כתוב בשולחן ערוך (הלכות נזקי גוף ונפש): "אסור להוציא מפיו דבר פורענות על אדם מישראל... כי ברית כרותה לשפתיים... צריך ליזהר מאוד מהרגל הלשון".

(ב) ההשפעה על הדובר עצמו:

דיבורים רעים, גם אם הם נאמרו שלא במכוון, גורמים למדבר עצמו לשקוע ברע.

יש המתייחסים למילים כדבר חיצוני ולא חשוב, אולם זו טעות ! לדיבור יש כח עצום המשפיע על הדובר עצמו.

רואים בצורה מוחשית שנפשו של האדם מתעוררת ומתגברת על ידי הדיבור. ידוע שהסגולה הטובה ביותר להרגיע 'כעס', היא השתיקה ! לרוב ככל שמרבים האדם לדבר, על הדבר המכעיס, כן יגבר ויתעורר יותר רגש הכעס.

נגע הצרעת שהיה מקבל דובר לשון הרע, הוא הביטוי של הרוע שדבק בו כתוצאה מהדיבור שלו.

מרים הנביאה, אחות משה רבינו, בוודאי לא רצתה להרע לאחיה. עוד כשהיה קטן היא מסרה את נפשה להצילו מן הים, והוא אף גדל על ברכיה. ובודאי שתמיד חיפשה רק את טובתו.

ובכל זאת כשדיברה על אחיה משה 'לשון הרע', נענשה מיד בצרעת.

למשה רבינו לא נגרם שם נזק מאותם דיבורים, והוא בוודאי גם לא הקפיד עליה. היה בדיבורים אלו משמעות חיצונית לגמרי. ובכל זאת היא נענשה בצרעת.

כאמור, הצרעת הוא ביטוי של הנזק שהדובר גרם לעצמו.

מסופר על בנו של אחד החסידים שיצא לתרבות רעה, הדבר אירע ברוסיה הסובייטית שלפני כמאה שנה, הוא נעשה חבר במפלגה הקומוניסטית, חריצותו ונאמנותו קידמוהו בסולם הדרגות, ונצפה לו עתיד מזהיר. אביו החסיד, ייגע את מוחו כיצד יוכל להשיבו לדרך הישר, ולפחות לגרום לו שיעזוב את המפלגה...

עלה בדעתו של האב, שעליו להעביר מידע לקומוניסטים שאביו של הפעיל הצעיר הינו חסיד שומר מצוות, וקיווה שמידע זה 'יכתים' את שם בנו, וזה עשוי להרחיקו משורות המפלגה ואולי בהמשך יהרהר בתשובה ויחזור למוטב.

נכנס האב ליחידות לאדמו"ר הריי"ץ נ"ע, וביקש את ברכתו למהלך.

קם הרבי ממקומו ונשען על ידו ותמה בקול גבוה: "מה ?! להלשין על יהודי ?!"

נשתדל להרבות רק בדיבורים טובים ומועילים וכתפילת רבי אלימלך מליזענסק: "...תן בלבנו שנראה כל אחד מעלת חברינו ולא חסרונם, ושנדבר כל אחד את חברו בדרך הישר והרצוי לפניך..."

שבת שלום

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד