ההצלחה שלך, היא ההצלחה שלי... !

הרב נחמיה וילהלם בן דודי, דמות מוכרת מאוד ואהובה על הכל, הוא שליח הרבי בבנגקוק-תאילנד, הוא זכה להקים את ה'בית חב"ד' הראשון בעולם, שמיועד למטיילים. בית חב"ד שהפך ל'אב טיפוס' להרבה נוספים שקמו בעקבותיו, במקומות שונים בעולם.

הרב נחמיה שיתף אותי בסיפור מעניין, על התפתחותם של בתי חב"ד למטיילים, שקמו בדרום אמריקה.

לפני כעשור, התפרסם מחקר בנושא: "לאן זורמים התרומות של העשירים היהודים בעולם". המחקר התמקד בשנים  1995-2005

הנתונים שהתפרסמו היו מדהימים. דובר שם על תרומות בסכומים אדירים של מיליארדי דולרים. החלק היותר מפתיע במחקר, היה הפילוח לאן זרם הכסף...

84 %  מהתרומות הועברו למוסדות של גוים,

12 % למוסדות של יהודים שאינם שומרי מצוות,

ורק 4 % מהתרומות הועברו למוסדות דת ברחבי העולם.

הסיבה, כפי שהופיע במחקר, למיעוט תרומות למוסדות דת הייתה, כי... 'הם לא "בנויים" לסכומים גדולים'.

הרב חיים יוסף שי' קנטור השליח והרב הראשי לתאילנד,. שיתף את הרב נחמיה במחקר המעניין, ואף הציע, "לצאת מהקופסה", ולפתח חזון - להקמת רשת בתי חב"ד למטיילים, גם אם כרגע התכנית נראית רחוקה, ועל אף שזה רק בגדר 'חלום', בכל זאת חייבים לשרטט תוכנית מסודרת.

וכך עשו, הם רשמו את ה'חלום' על הנייר, זמן רב הקדישו באותם ימים לבנות תוכנית מפורטת, להקמת 5 בתי חב"ד חדשים למטיילים, בתקציב של 5 מיליון דולר.

התוכנית הכתובה נכנסה למגירה. והם חיכו  לאיל ההון הראשון שיגיע... שהרי הם כבר מוכנים לסכומים גדולים... ובינתיים חזרו לשגרת היום יום.  

לא עבר זמן רב וה'חלום' התגשם...

יום אחד קיבל הרב קנטור, שיחת טלפון מהשליח הראשי לארגנטינה הרב צבי שי' גרינבלאט, ובפיו סיפור מעניין: בחג הפסח הוא נפגש בבית מלון בארגנטינה עם כמה בעלי הון, ובהשגחה פרטית, התקיימה שם באותה שעה תוכנית פסח, בהמשך ל'סדר' פסח מפואר, שערכו למטיילים ישראלים.

אחד מבעלי ההון שהשתתף בפגישה, התלהב מאוד מהפעילות עם המטיילים, ובאותו רגע גמלה בלבו החלטה, להקים רשת בתי חב"ד למטיילים. וביקש מהרב גרינבלאט תוכנית מידית ל 5 בתי חב"ד.

ומאחר ש'צריך להכות על הברזל כשהוא חם'... ביקש הרב גרינבלאט את עצתו של הרב קנטור איך ניגשים במהירות לתוכנית חלומית שכזו.

הרב קנטור ביקש ממנו להמתין 2 דקות... ומכשיר הפקס של הרב גרינבלאט בארגנטינה פלט תוכנית מוכנה להקמת 5 בתי חב"ד כאלו בתקציב של 5 מליון דולר.

וכך התממש ה'חלום' של הרב קנטור אך בדרום אמריקה ! ואכן הוקמו שם 5 בתי חב"ד למטיילים ישראלים:  בסלבדור, שבברזיל.  בקוסקו, שבפרו.  בבארילוצ׳ה, ובבונוס איירס שבארגנטינה,  ובגואיאקיל, שבאקוודור.

בחלקו הגדול של ספר בראשית מספרת התורה על מעשי האבות. ואילו בפרשת השבוע אנו מתחילים לעבור לדור הבנים. התורה מאריכה בסיפורי השבטים, הדור השני שמהם יצא בהמשך כל עם ישראל.

הפרשה פותחת בשני חלומות יוסף המפורסמים, שבהם עובר מסר ברור, יוסף עתיד למלוך על כולם. התורה מספרת לנו איך הרגישו האחים עם זה - וַיְקַנְאוּ בוֹ, אֶחָיו. ואפילו וַיִּשְׂנְאוּ, אֹתוֹ.

מפרשי התורה מסבירים ששנאתם וקנאתם של האחים ביוסף, לא הייתה במובן הפשוט וה'גס' והקטנוני של המילה. – אחיו של יוסף קנאו במעשיו הטובים. הם הבינו שלהשקפת עולמו, לדרכו הרוחנית הבאה לידי ביטוי באורח החיים שלו ובמעשיו תהיה עדיפות מכרעת במהלכים העתידיים של עם ישראל כולו.

עד אז היה לכל אחד מהאבות רק ממשיך אחד. ממלא מקומו של אברהם היה רק יצחק. אחרי יצחק היה רק יעקב. אבל עתה הגענו למצב חדש. מתברר שישנם כמה וכמה מסילות איך לצעוד בדרך ה'. העבודה הרוחנית מתחלקת בין 12 שבטים, כל אחד מבני יעקב, מהשבטים, מסמל דרך המיוחדת לו בעבודת ה'. ובאופן טבעי מקנאים במי שמצליח.

האם הקנאה והשנאה הן כורח המציאות ? מסתבר שלא, ואף יש לזה גם פתרון!

מיד אחרי שהאחים מקנאים ביוסף, אומרת לנו התורה: "ְואָבִיו, שָׁמַר אֶת הַדָּבָר". יעקב לקח קולמוס ורשם את הדברים [שמר = רשם]. הסיבה הפשוטה לרישום זה הייתה, כדי לתת לזה תוקף וודאי ונצחי. אולם במשפט זה מסתתר דבר נוסף וחשוב ביותר, יש כאן הדרכה ונתינת כוח מיוחדת לבנים, גם אלו שיבואו בדורות הבאים, איך להתייחס להצלחתו של הזולת.

במקום להתמקד באישיות של המצליח, ולשקוע בתסכול על הפספוס שלי... צריך לראות את הַדָּבָר... ! כולם צריכים לשמוח בהצלחת התהליך לטובת עם ישראל כולו, העיקר שהכוונה האלוקית הצליחה, גם אם בפועל לא אני המבצע !

יעקב אבינו לא רשם את חלום יוסף כאדם פרטי, אלא את כללות הדבר. בזה הוא נתן לבנים את הכוח שגם הם יצליחו להרגיש כך. לחשוב על הדבר ולא על יוסף.

כשהשליח בתאילנד ייגע על התוכנית, הוא לא שמר את זה אצלו במגירה, אלא העביר זאת מידית ובשמחה לחברו השליח בארגנטינה. העיקר שהדבר יבוא לביצוע ! וזה  בא בזכות זה שְואָבִיו, שָׁמַר אֶת הַדָּבָר.

ואם בחלומות שהתגשמו עסקנו, ניתן את הדעת למושג החלום.

בכמה ספרים מובא היחס לחלומות שהם בעלי משמעות אמתית. מסופר על גדולי ישראל בדורות השונים שקיבלו ביאורים שונים בתורה, או שקיבלו בחלום מענה לקושיותיהם בלימוד תורתם במהלך היום !

עולה על כולנה, הוא רבנו יעקב הלוי ממרויש, אחד מבעלי ה'תוספות', (חי לפני כ 850 שנה), שחיבר ספר בשם "שאלות ותשובות מן השמים", בהם ליקט את התשובות שקיבל מן השמים בחלום, בנושאים הלכתיים ועוד.

בפרק ה' בספרו, הוא מציין את תאריך החלום, וכך כותב: "שאלתי ליל ג' י"ט לחודש כסלו..." וכאשר קיבל מענה 'מן השמים', נאמר לו "והיום יום בשורה".

בשעתו לא היה ברור מהי הבשורה ששייכת ליום ג' י"ט כסלו. אולם כעבור כמה מאות שנים ! התגלה מהי ה'בשורה גדולה'. שהרי ביום ג' י"ט כסלו בשנת תקנ"ט, הייתה גאולתו של אדמו"ר הזקן בעל ה'תניא'.

י"ט כסלו הוא "ראש השנה לחסידות". מיום זה והלאה התחילה תנופה גדולה להפצת תורת החסידות שהעניקה לעם ישראל, עושר רוחני בלתי נדלה. הרעיונות של תורת החסידות, נעשו חלק בלתי נפרד, מהחשיבה היהודית-דתית בדורות האחרונים.

החסידות מלמדת מהי נשמה יהודית, ועד כמה כל יהודי קשור בעצם מהותו הפנימית אל ה' ותורתו.

לימוד החסידות לא רק שמוסיף איזושהי הרגשה רוחנית מופשטת בעבודת ה' ליחידים המתמסרים לגמרי לעבודת החסידות, אלא זה משפיע בנוגע לפועל ממש על כל יהודי הלומד אותה קצת ברצינות.

אשרינו מה טוב חלקנו שזכינו לאור הגדול, שמכין אותנו לקראת הגאולה האמיתית והשלימה שתבוא בקרוב ממש

חג שמח ושנה חסידית טובה

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד