שיהיה לך שבת שלום !

 קדושת השבת בכלל וסעודת השבת בפרט, הם מקור להשראת טוהר וקדושה בלי גבול. כל מי שמתחבר אל השבת ומקפיד לשמור עליה, יחוש בזה. לא פלא, אפוא, כי בתי חב"ד רבים ברחבי תבל, זיהו את הפוטנציאל הנ"ל, ומקיימים סעודות שבת בהשתתפות יהודים רבים מאוד.

כך קורה גם אצל הרב משה מאיר ליפשיץ שליח של הרבי בפורט לודרדייל - פלורידה. בכל ליל שבת מתארחים בביתו ב'סעודת שבת' כ- 50 יהודים. הם לא באים רק לקבל מנת דגים... אלא בעיקר לגלות את יהדותם.

לסעודת שבת שהתקיימה לפני שבוע, בשבת פרשת ראה, היו אמורים להגיע אורחים רבים, ולכן ביקש הרב ליפשיץ מידידו הרב יהושע מנדלסון, שיתארח אצלו ויסייע לו בהתוועדות עם קהל האורחים בסעודת השבת.

כידוע שבפלורידה שוקעת השמש בשעות מאוחרות, ולכן נוהגים רבים לקבל את השבת מבעוד יום, ולהתפלל קבלת שבת וערבית לפני חשכת הלילה. כך גם נהגו בבית הכנסת של חב"ד, אך הרב יהושע בעצמו רצה בכל זאת להמתין לתפילת ערבית עד צאת הכוכבים.

כשסיים להתפלל ערבית, ויצא מבית הכנסת. ראה אדם שעובר לידו. מאחר והיה די חשוך ברחוב, הוא לא הצליח לזהות אם הוא יהודי או נכרי, אך נזכר בדברי התלמוד על רבי יוחנן בן זכאי 'שלא הקדימו אדם שלום מעולם ואפילו נכרי בשוק' והחליט לקדמו בברכת 'שבת שלום'.

להפתעתו, ענה אותו אדם ג"כ בברכת 'שבת שלום'. כמובן שהתפתחה ביניהם שיחה לבבית. אותו אדם, ששמו ג'רי, סיפר שהוא בדרך למסעדת nick's היוקרתית, כנציג של קבוצת חברים שמתכננים לעשות שם סעודת ראש השנה משותפת, הוא הולך כדי להזמין שם תפריט הראוי עבור יהודים... מדובר במסעדה שכלל אינה כשרה... והיא שוכנת ממש מול הבית חב"ד, ליד חוף הים האטלנטי.

הרב יהושע חשב לעצמו, 'מי כעמך ישראל' ! יהודים שטרם קולטים מהו כשרות ומהי שמירת שבת, בכל זאת פועם בלבם נקודת היהדות, ועז חפצם לחגוג ראש השנה ככל יהודי, ובאים ללמד את השף הנוכרי איך להכין תפריט לחג...

והסביר לג'רי, שעדיף שהוא וחבריו יבואו לסעודת ראש השנה בבית חב"ד, כי שם התפריט של סעודת החג תהיה יותר אוטנטית מאשר במסעדה של גויים.

ג'רי הופתע מההזמנה, ובמיוחד שהיא כללה עוד 8 חברים, ואף התלהב מהרעיון והביע נכונות להיענות בחיוב, וליהנות מארוחה יהודית אוטנטית... והחליט   לבטל את ההזמנה ב-nuck's.

ואז, שואל אותו הרב יהושע, היכן הוא סועד הערב את סעודת השבת ?

'סעודת שבת' ? תמה ג'רי, 'כבר שנים שלא השתתפתי בזה'.

הרב יהושע הזמינו להצטרף לסעודת השבת בביתו של 'הראביי'. על אף שג'רי התקשה להאמין שאפשר לבוא ספונטנית בלי זימון מוקדם. אך מהנחישות של ההזמנה השתכנע והצטרף, לא בגלל שהיה רעב... היה ניכר עליו שהתעורר אצלו ניצוץ יהודי.

כשהגיע לביתו של ה'ראביי', וראה את כמות המשתתפים, את שפע האוכל המשובח, וכמובן נהנה מניגוני השבת, הוא ממש 'יצא מהכלים' מרוב התרגשות.

הוא התעכב שם כשעתיים, ולפני שיצא לביתו שאל, בביישנות, אם יוכל להגיע בשבת הבאה יחד עם זוגתו ? 'משהו נדלק אצלי' אמר...

את הסיפור שמעתי ממקור ראשון.

ראשית הוא אכן ממחיש בצורה נפלאה את ערך השבת וסעודת השבת, אך יש בסיפור ערך מוסף וחשוב לא פחות, כמה גדול כוחה של אמירת "שבת שלום" לבבית פעם אחת לאדם שאינך מכירו. בזכות זה ג'רי וחבריו מתחברים לכור מחצבתם.


 

צריך תמיד לפתוח באמירת 'שלום', לכל אדם ובכל מצב. אפילו כשמדובר בהכנות לקראת מלחמה אומרת לנו התורה בפרשתנו: "כִּֽי־תִקְרַ֣ב אֶל־עִ֔יר לְהִלָּחֵ֖ם עָלֶ֑יהָ וְקָרָ֥אתָ אֵלֶ֖יהָ לְשָׁלֽוֹם".

מפרשי התורה מאריכים בזה, ומביאים דוגמאות רבות מגדולי ישראל לדורותיהם, שנהגו תמיד לפתוח באמירת 'שלום' לכל אדם, גם לנכרי בשוק.

בשבת הקרובה לומדים את הפרק השישי מפרקי אבות. שם מספר רבי יוסי בן קיסמא "פַּעַם אַחַת הָיִיתִי מְהַלֵּךְ בַּדֶּרֶךְ וּפָּגַע בִּי אָדָם אֶחָד, וְנָתַן לִי שָׁלוֹם, וְהֶחֱזַרְתִּי לוֹ שָׁלוֹם", מדייק הרבי בדברי המשנה, שהסיבה היחידה מדוע לא פתח רבי יוסי בן קיסמא ראשון בשָׁלוֹם, מפני שזיהה שלאותו אדם יש מטרה לפגוע בו... כי ללא סיבה מיוחדת, צריך תמיד לפתוח ולהקדים שלום לכל אדם.

זו לא רק הוראה למי שנושא תפקיד רשמי, אלא כל אחד ממש, יכול לגרום 'מהפכה' חיובית אצל זולתו, כתוצאה מאותה תשומת לב קטנה.

צריך תמיד להתייחס לזולתו באדיבות ולפתוח באמירת 'שלום'.




כששני יהודים נפגשים, יש מנהג עתיק שהאחד מברך בברכת "שלום עליכם", וחברו משיב "עליכם שלום".

יש האומרים בדרך הלצה, מדוע משיבו בסגנון זה ? כי טבעו של יהודי להיות בעל 'איפכא מסתברא' (= להביע דעה הפוכה)... אך הסיבה האמתית היא, כדי שגם הפתיחה וגם הסיום יהיו בתיבת "שלום" !

רבי שמעון בן חלפתא אומר, גדול השלום, שאין כלי מקבל ברכה אלא שלום, שנאמר ה' עוז לעמו יתן ה' יברך את עמו בשלום.



שבת שלום

הרב ברוך וילהלם
נהריה



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד