כי היא מקור הברכה...

הרב שלום בער גורדון היה משלוחי הרבי לניו ג'רזי. את פעילותו הציבורית החל עוד בשנת תש"ב (1942), הוא הצליח מאוד בפעילות בקרב הנוער ואף הקים שם ישיבה. ולאחר מכן התמנה לרב קהילת 'אהבת ציון' במייפלווד.

בערך בשנת תשי"ז (1957), פנו זוג מקהילת 'אהבת ציון' לרבם הרב גורדון, וביקשו ברכה שבתם הבוגרת תמצא בקרוב את בן זוגה, הרב הציע להם לנסוע לניו יורק ולקבל ברכה מהרבי. היה זה בשנים הראשונות לנשיאותו של הרבי.

את המושג 'ברכת צדיק' הם הכירו עוד מתקופת היותם בפולין, שם היו כמה פעמים אצל אדמו"רים וצדיקים, וידעו שלברכה של צדיק יש כוח עצום, ויש גם כיסוי. ולכן הם הזדרזו לנסוע לניו יורק כדי להיפגש עם הרבי, או כפי שזה נקרא בפי החסידים להתקבל ל"יחידות".

ואכן, בחדר של הרבי הם סיפרו אודות בתם הבוגרת, וביקשו ברכה מפורשת לשידוך בקרוב. הרבי התעניין מה הם עושים לפרנסתם, וביקש מהם לשמור על קדושת השבת ולסגור ביום זה את העסק.

הם אמרו לרבי, שבמצבם הנוכחי, כשהבת גרה בביתם, והוצאות המחיה כבדות, הם אינם יכולים לסגור את העסק בשבתות, אך הבטיחו שאחרי שהבת תתחתן הם יפסיקו לעבוד בשבתות. ענה להם הרבי, 'מי אומר שהקב"ה רוצה שקודם הבת תשתדך ואז תשמרו שבת, אולי הקב"ה רוצה שקודם תשמרו את השבת ואז הבת תשתדך'...

הם יצאו מחדר הרבי מאוכזבים, וטענו שאצל האדמו"רים הגדולים שהם ביקרו בעבר, היו מקבלים ברכה ללא תנאים... ולא הבינו מדוע כאן, בליובאוויטש, הרבי מתנה את הברכה בשמירת השבת.

כך עברו להם עוד כמה שנים ! ועדיין לא באה הישועה לביתם.

בשנות ה-60 אירעו במדינת ניו ג'רזי מספר מהומות על רקע גזעני, אחד מהם התרחש בשנת תשכ"ז (1967). הפורעים שרפו בתים וחנויות של יהודים, גם החנות של אותו זוג מקהילת 'אהבת ציון' עלתה באש. באותו זמן הם היו כבר בגיל מתקדם, מרץ הנעורים כבר עזב אותם מזמן... והם החליטו לא לפתוח יותר את החנות.

כעבור שבועות ספורים, בהם 'נאלצו' שלא בבחירתם לשמור את יום השבת,  שהרי חנות כבר  לא הייתה... השתדכה ביתם הבוגרת במזל טוב !

הרמב"ם כותב: "כל השומר שבת כהלכתה, ומכבדה ומענגה כפי כוחו, כבר מפורש בקבלה (=כוונתו לדברי הנביא ישעיהו) שכרו בעולם הזה... שנאמר "אָז, תִּתְעַנַּג עַל ה' ... וְהַאֲכַלְתִּיךָ, נַחֲלַת יַעֲקֹב אָבִיךָ"

מה המיוחד בנַחֲלַת יַעֲקֹב שהובטחנו לקבלה בשכר שמירת השבת ? במה שונה נחלה זו מנחלת אבותיו אברהם ויצחק ?

כשקיבל אברהם אבינו הבטחה מהקב"ה שיקבל את ארץ ישראל, היא ניתנה לו בצורה מדודה ומוגבלת, כלשון הפסוק "קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ, לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ:  כִּי לְךָ, אֶתְּנֶנָּה". גם כשיצחק קיבל הבטחה דומה, עדיין לא הייתה בזה פריצת דרך משמעותית. כי הרי לו נאמר "כִּי-לְךָ וּלְזַרְעֲךָ, אֶתֵּן אֶת-כָּל הָאֲרָצֹת הָאֵל". לעומתם, יעקב אבינו קיבל נחלה בלתי מוגבלת, כאמור בפרשתנו "וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה".

זוהי כוונת הנביא ישעיהו, שהשכר על שמירת השבת יהיה ש"הַאֲכַלְתִּיךָ, נַחֲלַת יַעֲקֹב אָבִיךָ" הוא יקבל נחלה ללא מיצרים, ללא הגבלה גם בעולם הזה.

מדוע מובא שכר ייחודי כ"כ על שמירת השבת ?

מבואר בתורת החסידות שיש משהו ייחודי בשמירת השבת. לעומת כל תרי"ג המצוות,

לכל יהודי יש נשמה אלוקית, היא חלק אלוקה ממעל ממש. ולכן הקדושה של כל יהודי היא המהות שלו, וכלל לא משנה איך הוא נוהג בפועל בחיי היום יום. כאשר יהודי מקיים מצוות בפועל ממש, הרי הם מוסיפות בו קדושה יתירה. וכפי שאנו אומרים בתפילה, "קדשנו במצוותיך".

גם בצד השלילי זה כך. כאשר יהודי אינו מקיים מצוות, על אף שברור שמצבו הרוחני אינו טוב, אך בכל זאת אין זה פוגם בעצם מהותו. הוא עדיין בכלל ישראל.

אולם, שונה הדבר במצוות שמירת שבת,

על שמירת שבת נאמר, "אַךְ אֶת שַׁבְּתֹתַי, תִּשְׁמֹרוּ כִּי אוֹת הִוא בֵּינִי וּבֵינֵיכֶם  ."מצוה זו לא ניתנה רק כ"תוספת" קדושה, אלא היא נוגעת למהותו של היהודי. היא נותנת תוקף ועוז לעצם נשמתו. היא ה'אות' והסימן שיש בו נשמה קדושה !

ולכן, המשמעות הפנימית של שמירת השבת קשורה במיוחד ליעקב אבינו.

כי מתנה זו, שהנשמה עוברת באופן נצחי מאב לבן ללא הפסקה עד סוף כל הדורות, אנו יורשים בעיקר מיעקב אבינו.  

לאברהם אבינו היה גם בן ישמעאל, וליצחק היה את עשיו, זאת אומרת, קדושתם לא נמשכה בצורה גלויה לכל צאצאיהם. רק אצל יעקב אבינו התחדש שקדושתו נמשכת לכל בניו ועד עולם.

ולכן  אומר הנביא ישעיהו, שהשכר על שמירת השבת, הוא נַחֲלַת יַעֲקֹב אָבִיךָ. שהרי שני דברים אלו, גם השבת וגם ייחודיותו של יעקב אבינו, מבטאים את נצחיות הנשמה של יהודי.

וכמו שאמר הרבי לאותו זוג מניו ג'רזי, שבזכות שמירת השבת יזכו לשידוך בתם ולהמשך הדורות, עד עולם.

שבת שלום

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד

נהריה



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד