ספר תורה אור





ספר המצוות להרמב"ם:


הסיפור השבועי:



הרב ישראל בוטמן ע״ה
השיעורים באתר לעילוי נשמת הרב ישראל בוטמן ע״ה השליח הראשון של הרבי לנהריה
נלב״ע ו׳ אדר ב׳ ה׳תשע״ד

כדאי להחליף משקפיים !

רבי שמעון בר יוחאי שלח את בנו, רבי אלעזר, להתברך מפי הצדיקים רבי יונתן בן עסמיי ורבי יהודה בן גרים.

הלך אליהם ובקש שיברכוהו,

הסכימו החכמים ואיחלו לו:

יהי רצון שתזרע ולא תקצור,

תכניס ולא תוציא,

תוציא ולא תכניס,

ייחרב ביתך ותהיה אורח,

שולחנך יהיה מבולבל

ולא תראה שנה חדשה!

נבהל רבי אלעזר מהדברים ששמע, וחזר בדאגה לאביו ואמר, אבא, ברכות לא קיבלתי מהם, ורק הצטערתי ממה ששמעתי.

הם איחלו לי שכל מה שאזרע ירד לטמיון, שאכניס סחורה ולא אמכרנה, ועל אף שאשקיע לא ארוויח מאום; הם גם אמרו לי שביתי ייחרב, ושחלילה לא אזכה לחיות לשנה הבאה!

שמע רבי שמעון את דבריו, הרגיעו והסביר לו, שבמבט פנימי יוכל להבחין, שבדבריהם טמונים ברכות נפלאות:

"שתזרע ולא תקצור: שתוליד בנים ובנות אך לא 'תקצור', לא תקבור אותם בחייך, שכן הם יאריכו ימים.

"שתכניס ולא תוציא: שבניך יינשאו לנשים שתכנסנה אליך הביתה, אך הן לעולם לא תצאנה ותשובנה לבית הוריהם שכן בעליהן יאריכו ימים.

"שתוציא ולא תכניס: שבנותיך תנשאנה,  ולא תצטרכנה לשוב לביתך שכן בעליהן יאריכו ימים אף הם;

"שביתך ייחרב ותהיה אורח: העולם הבא מכונה בית, ואילו בעולם הזה אנחנו אורחים. החכמים בירכו אותך שתאריך ימים בעולם הזה.

"ששולחנך יהיה מבולבל מרוב בנים ונכדים,

"שלא תזכה לראות את השנה החדשה: שלעולם לא תצטרך לשאת אישה חדשה אלא אשתך תאריך ימים.

"רואה אתה ?" סיים האב את דבריו  "לא היו אלה קללות. היו אלו ברכות אותם רמזו החכמים בחכמתם."

(מסכת מועד קטן, ט, ב)

 

 

היום הוא ל"ג בעומר – יום הסתלקותו של התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי.

רבי שמעון בר יוחאי הוא המקור לפנימיות התורה. אך בשעתו התעסקו בחלק זה רק יחידי סגולה. האריז"ל שבא אחריו לימד ברבים פנימיות התורה אולם עדיין רק לתלמידיו. ומאז שהתגלה רבינו הבעל שם טוב ושלשלת האדמו"רים שבאו אחריו הפכה פנימיות התורה לנחלת כלל עם ישראל.

מה החידוש של פנימיות התורה ?

מה המיוחד בה ? במה היא שונה מכל חלקי התורה המוכרים לנו ? ובמה היא נוגעת אלינו ?

פנימיות התורה חושפת בכל דבר את האמת האלוקית. על-ידי לימוד תורת החסידות שמאירה כל דבר – מקבלים מבט נכון על עצמנו, על התורה, ועל כל העולם.

מה ההבדל בין חדר חשוך לחדר מואר ?

מבחינת החפצים והעצמים שבחדר, אין שום הבדל. האור אינו מביא שום פריט חדש ואינו מוסיף מאומה על מה שהיה בחדר קודם לכן. אולם ברור שיש הבדל עצום בין חדר שבו שוררת עלטה לחדר מואר. בחדר חשוך מאבדים החפצים ממשמעותם; קשה לעמוד על ערכם האמיתי; ובמקום לעשות בהם שימוש מועיל - עלול לקרות שהאדם ייתקל בהם וייחבל.

כך גם בעניננו:

תורת החסידות, מגלה את הפנימיות ואת המהות האמיתית של כל דבר, וכך מתאפשר לאדם להשקיף על עצמו, על התורה, על העולם ועל תכלית בריאתו בצורה פנימית ולראותם במבט נכון. בגישה זו ניתן גם להבחין  בהתלכדות ובהתאמה של התורה והמצוות עם העולם, איך שהכל משתלב יחדיו לתכלית ומטרה אחת.

בדיוק כפי שרבי שמעון לימד את את בנו כשהאיר לו את הפנימיות בדברי החכמים שבירכוהו.

לימוד החסידות  משנה את ההתייחסות לכל מהלך החיים. חיי המשפחה, חינוך הילדים, העיסוק המקצועי, ואפילו הדברים הבסיסיים (אכילה, שתיה, שינה וכו') מקבלים מימד אחר.

ר' מעוז טולדו הוא צייר ואמן בנשמתו. במשך שעות יושב מעוז מול כן הציור, ומאייר זיכרונות שנצרבו אצלו מאירועים שונים בהם נטל חלק. מרבית ציוריו נעשים באמצעות שמן על קנווס אקריליק.

"הסגנון שלי משקף אמיתיות. אני מצייר רק מצבים ודמויות אמיתיות. אם יש בציור עץ, אז הוא ייראה עץ. סגנון הציור הריאלי תמיד משך אותי".    

ר' מעוז שנחשף לתורת החסידות. מתאר איך זה השפיע גם על תחום הציור שבו הוא עוסק:

כשהתקרבתי לדרך היהדות, ובייחוד לדרכה של החסידות, הבנתי שהנוף והבריאה אינם יכולים להיות מהות, אלא רק אמצעי להכיר את הבורא טוב יותר, להכיר בכוחו וגדולתו. המשכתי לאהוב את היופי, אבל בפרופורציות הנכונות.

כל אומן אחרי שהוא לומד חסידות ומכיר את עולם החסידות, הרי האמנות שלו היא אחרת, עמוקה יותר, פנימית יותר, אפילו בפן החיצוני של המלאכה, ובוודאי שכך ברובד הפנימי.

אם בתחילת דרכי ביהדות הייתי כותב בראשית כל ציור ב"ה, או שהייתי מצייר בית בתוך נוף וכותב עליו מקווה, ובכך הייתי "מגייר" את הציור, הרי שכיום הציורים עצמם במבנה שלהם "זועקים" את האמת האלוקית.

בוא גם אתה להכיר את פנימיות התורה באתר זה:     limudtora.co.il  

 

 

שבת שלום

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>

  נבנה ע"י WebEmpire