זוג נעלים או 40,000 $ ?

בשבתות אלו, שבין חג הפסח לחג השבועות, נוהגים ללמוד 'פרקי אבות'.

בפרק השלישי - שנלמד בשבת הקרובה - אומר רבי עקיבא: "...וּבְטוֹב הָעוֹלָם נִדּוֹן". דהיינו, גם כאשר הקדוש ברוך הוא דן את האדם/העולם. הרי מצד האמת הרי זה טוב !

אמת, כאנשים מאמינים אנו גדלים ומתחנכים על יסוד האמונה הזו. כי אכן הקב"ה הוא רק טוב ומיטיב אתנו. אבל איך נוכל, לא רק להאמין בזה, אלא לחוש ולהרגיש את זה, ואפילו לחיות את זה ?

הסיפור התרחש בשנת ה'תשמ"ח (1988)

בשדה התעופה השתרך תור מוכר לקראת הבידוק הביטחוני. רוב הנוסעים היו בדרכם לאוסטרליה. ביניהם בלטה דמותו של יהודי ירושלמי, שניכר הי' עליו כי הוא, כפי שנקרא בפי העם, 'משולח'. דהיינו, הוא נוסע לאסוף צדקה למטרה כל שהיא.

בבידוק הביטחוני, משהו בנעליו צפצף, והוא התבקש לחלצם, כדי לבדקם. היהודי כמובן הסכים וחיכה בסבלנות. חיכה, חיכה, וחיכה עוד, ואז החל לשאול מה קורה עם נעליו.

מסתבר שהיה שם איזה בלבול,  והנעליים - אינן... חיפשו וחיפשו, עד שהגיע זמן העלייה למטוס... אנשי הביטחון התנצלו עד עמקי נשמתם, אבל הנעליים - אינן. "כל מה שעושה הקב"ה, הכל לטובה", הפטיר היהודי, והזדרז בדרכו, שלא יפספס את המטוס...

נכמרו רחמיה של אחת הנוסעות, שהבחינה בכל המתרחש והציעה את נעלי-הבית שלה ליהודי הירושלמי נשוא-הפנים והיחף. היהודי הביט בנעלי-הבית, חכך בדעתו והגיב באידיש עסיסית: "רויטע שטעק-שיך ?  שוין בעסער בָּארוועס"... (= נעלי בית אדומות ? עדיף להישאר יחף...) הוא הודה לה, והמשיך בדרכו יחף.

באמצע הטיסה, נכנס אדם שהיה נראה אמיד, מהמחלקה הראשונה, למחלקת הנוסעים, וניגש ישירות לאותו יהודי ירושלמי. מסתבר שגם הוא הבחין במה שקרה, ובא להביע התפעלותו מכך שהיהודי לא הרים קול צעקה, וקיבל את הדין באהבה. הוא התפלא לשמוע, שיש כלל אצל היהודים – "כל מה שעושה הקב"ה – הכל לטובה" ולכן ליהודי קל יותר להשלים עם מקרים מצערים.

הוא התעניין אצלו לאן פניו מועדות, וגילה את מושג ה'משולח' - מסתבר שלאותו יהודי הייתה בת שעמדה להינשא, ולאב אין מספיק כסף להשיאה. לכן הוא טס לאוסטרליה, לפנות אל ליבם וכיסם של יהודי התפוצות. "ודאי יש לך קרובי-משפחה עשירים שם, שיעזרו לך? אליהם אתה נוסע?" והיהודי השיב בשלילה. הוא הסביר, שאצל היהודים יש מצוה הנקראת 'צדקה', ו'הכנסת-כלה'. יהודים שכלל לא מכירים אחד את השני, עוזרים אחד לשני, "ואהבת לרעך כמוך".

הגוי העשיר, התפעל ביותר. הוא לא שמע בחייו על מושג כזה. והתפלא מאוד לשמוע, שזו תופעה שניתן לפגושה כמעט בכל בית-כנסת בעולם.

לסיום, התעניין כמה כסף חסר לו, ושמע שמדובר בסכום של כ - 20,000 $ ואז הוא שב למקומו. כעבור עשר דקות, הוא חזר שוב, עם צ'ק, ע"ס 20,000 $... היהודי ההמום הודה לו מקרב-לב...

כשהמשולח ירד מהמטוס, התעכב בשדה התעופה והתלבט מה לעשות - הוא אמנם עומד יחף, אבל עם צ'ק של 20,000 $.  אפשר כבר לחזור הביתה...

תוך כדי כך ניגש אליו הנגיד ר' יוסף יצחק גוטניק. ומספר לו, שהגוי העשיר שנתן לו את הצ'ק, ישב לידו בטיסה. והם סיכמו לחתום יחד על עסקה יקרה וחשובה. אך טרם החתימה רצה אותו גוי לפגוש את מנהל הבנק של גוטניק, כדי לוודא שאכן יש ביכולתו לעמוד בעיסקה.

אולם כשחזר למושבו נפעם ממה ששמע מאותו יהודי ירושלמי, הוא אמר לגוטניק "אם כזה הוא העם שלכם, שעוזרים זה לזה גם בלי להכיר, אני כבר לא צריך לדבר עם מנהל הבנק שלך!" והוא חתם על העסקה בו במקום, במטוס.

וכאות תודה, על התיווך הסמוי ... נתן גוטניק לירושלמי עוד צ'ק, גם הוא, על-סך 20,000 $.

היהודי הירושלמי חזר לארץ יחף... אך עם 40,000 $...

(תודתי לשליח הרב מיכאל אוישי ששמע את הסיפור מעד ראיה)

בספר התניא מביא רבינו הזקן כמה תובנות, שע"י התבוננות והתעמקות בהם, יצליח אדם המתייסר להתעלות, לאגור כוחות. ו'לקבל' את הייסורים בצורה נכונה. ועי"ז יזכה שהכאב והקושי יוסר. ויהיה לו רק טוב הנראה והנגלה.

כדי להפנים את הרעיון מומלץ ללמוד את הדברים מתוך ספר התניא, אולם להשלמת התמונה נביא רק 'טעימה' קטנה:

במקום אחד (ליקוטי אמרים פרק כ"ו) מאריך רבינו הזקן לבאר, שכאשר ההשפעות האלוקיות באות ממקור אלוקי נעלה ביותר, או אז, הם מורגשים בעולמינו כ'ייסורים'. בדומה לאדם שיש לו עוצמה שכלית גבוהה ביותר, אך זה גורם שהסביבה הממוצעת דוחה אותו. כי היא אינה 'מבינה' אותו !

השפעות טובות שהעולם אינו 'כלי' לקבלם, מורגשים כייסורים.

מה מייעץ לו רבינו הזקן ?

לקבל את זה בשמחה גדולה, על ה'זכות' לקבל שפע שבא ממקור כ"כ עליון ! ודווקא גישה זו תגרום למהפך ! הייסורים יפסקו ויזכה להרגיש בצורה מוחשית את הטוב שבזה.

במקום אחר (אגרת הקודש פרק כב) מובא שצריך לדעת שהקב"ה הוא אבא אוהב. גם אם לפעמים הוא מביא לאדם ייסורים, הרי זה בא לכפרה וניקוי עוונות. ומדגיש רבינו בביאורו, שהפנמה זו שהכל בא מאהבה תביא בפועל את השינוי, שיושפע לו רק חסדים גלויים.

כשאדם מסגל לעצמו השקפה חסידית זו, ומגיב ספונטנית לכל מאורע, בשלוות נפש גמורה, מתוך אמונה עוצמתית שכל מה שעושה הקב"ה הוא רק לטובה !  או אז הוא זוכה לחוש זאת גם כפשוטו, שאכן "וּבְטוֹב הָעוֹלָם נִדּוֹן" !

אז גם מאורע 'מצער' של העלמות נעליים... שווה 40.000 $ במזומן !

 

שבת שלום

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר

 



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד