כמה שוקל קילו אחד ?...

אופה אחד בכפר קטן נהג בכל יום לקנות משכנו האיכר ק"ג אחד של מרגרינה שהיה זקוק לה לאפיה.

ביום מן הימים התחיל האופה לחשוד שגושי המרגרינה האמורים לשקול ק"ג אחד, לא ממש שוקלים קילו שלם, אלא פחות. התחיל האופה לנהל מעקב. מידי יום שקל את גוש המרגרינה ורשם את התוצאה, ואכן, הסתבר לו כי תמיד שקל הגוש פחות מק"ג אחד.

רגז האופה מאוד על ששכנו מנהל משא ומתן שלא באמונה ומשקר לו מידי יום, ותבע אותו לדין. בעת המשפט פנה השופט לאיכר ואמר: 'אני מניח שיש לך משקל שעליו אתה שוקל את המרגרינהה, הלא כן ?'

'לא כבודו, אין לי משקל, ענה האיכר.

'כיצד אם כן אתה יודע את משקל המרגרינה שאתה מוכר לשכנך האופה ?'

'אסביר לך, אדוני השופט', ענה האיכר, 'יש לי מאזני משקולת, בצד אחד שמים משקולת במשקל ידוע, ובצד השני אני שם מרגרינה שתאזן את זה. במקרה של האופה, אני תמיד משתמש כמשקולת בכיכר לחם של ק"ג אחד שאני קונה ממנו באותו יום, ושם לו מרגרינה בדיוק כמשקל הלחם...'

בפרשתנו ישנם כמה וכמה התייחסויות איך לטפל במצבים שאדם חושד בחברו שהוא משקר לו בענייני משא ומתן. אפשר לסכם זאת במשפט אחד, המופיע גם בפרשתנו: "מִדְּבַר-שֶׁקֶר תִּרְחָק".

 העדפת האמת ושלילת השקר, אינה נובעת רק מתוך מטרה לשמור על עולם תקין וחברה מסודרת, ברור שיש לזה חשיבות ראשונה במעלה, אולם יש בזה גם משמעות פנימית ועמוקה.

באמת, מה זו האמת הפנימית הזו ?

שלמה המלך אומר: "שְׂפַת-אֱמֶת תִּכּוֹן לָעַד וְעַד-אַרְגִּיעָה לְשׁוֹן שָׁקֶר". דהיינו, לאמת יש יציבות וקיום. ואילו השקר מחזיק מעמד רגעים קצרים, ומכאן הפתגם "לשקר אין רגלים". דבר זה בא לידי ביטוי גם בצורת כתיבת אותיות 'שקר'. כל אחת מאותיות אלו עומדת על רגל אחת ! לעומת היציבות שיש לצורת כתיבת אותיות 'אמת'.

בנוסף לכך, שלושת האותיות שמהם מורכבת המילה 'אמת' כוללים את האות הראשונה של הא-ב, האות האחרונה והאות האמצעית. לעומתו אותיות 'שקר' מרוכזות בקצה האחרון של הא-ב.

להליכה בדרך האמת ישנם שתי משמעויות, המובן הפשוט והמוכר הוא, שאמת היא דבר ללא שינוי !  מי שזוכה להיות  'איש אמת', אינו מנסה להתאים את עצמו לסביבה. גרסתו אינה משתנה בהתאם לנוחיות ולנסיבות. הוא פשוט חי ביושר, אינו חוזר בדיבורו בכל מחיר.

אך, יש גם משמעות עמוקה יותר להליכה בדרך האמת,  

המושג אמת, מבטא את נצחיות הבורא, שהרי רק עליו ניתן לומר, "אֲנִי רִאשׁוֹן וַאֲנִי אַחֲרוֹן וּמִבַּלְעָדַי אֵין אֱ-ל-ֹהִים". ולכן העולם שלנו שמעלים ומסתיר על האמת האלוקית נקרא 'עולם השקר'.

היושר והעקביות המוחלטת, של מי שמצליח להגיע לכך, נובעים מתוך הקשר האמתי שיש לו לבורא הנצחי !

יש במדרש תיאור מרתק על הדיון שהתרחש בעליונים לקראת בריאת אדם הראשון: "...בשעה שבא הקדוש ברוך הוא לברוא את אדם הראשון, נעשו מלאכי השרת... חבורות חבורות, מהם אומרים אל יברא ומהם אומרים יברא... חסד אומר יברא שהוא (האדם) גומל חסדים, ואמת אומר אל יברא שכולו שקרים".

עיקר המאמץ והעבודה של האדם עלי אדמות הוא, לחיות את האמת.

זה יתבטא ביושר ואמת בכל מהלכי החיים, עם עצמו ועם סביבתו. (כפי המשמעות הפשוטה של האמת) והכוח להחזיק מעמד בזה הוא יקבל כאשר  יתחבר ל'אמת' של הבורא (בהתאם למשמעות העמוקה שבאמת). כלומר, להאמין ולהפנים שהקדוש ברוך הוא נמצא בכל עוצמתו לא רק בעולמות עליונים, אלא גם בעולם התחתון, והוא משגיח על כל פרט ומנהיגו בסדר מופתי !  כמו אותיות 'אמת' שמתחילות בא' ראש האותיות. ונמשך עד לת' סוף האותיות.

שתי המשמעויות ב'אמת', באות לידי ביטוי גם  בשאלה הראשונה ששואלים אדם בבי"ד של מעלה אחרי אריכות ימיו ושנותיו, האם "נשאת ונתת באמונה ?" רק אח"כ  שואלים "האם קבעת עיתים לתורה ?" ראשית אנו רואים בזה, עד כמה אמת ויושר מהווים יסוד מהותי בכל מהלך החיים, ועל זה צריך בראשונה לתת דין וחשבון.

אולם חסידים מוסיפים שיש בשאלה זו גם את המשמעות הפנימית.

השאלה אינה מסתכמת רק בתחום המסחר האם הוא התנהל ביושר. אלא יתירה מזו, בשאלה זו מתייחסים גם לעיקר העבודה של האדם בעולם, "האם ניהלת 'משא ומתן' בנושאי אמונה".  הרי לא מספיק להאמין בצורה שטחית. אלא צריך שיהיה 'משא ומתן' באמונה. דהיינו, לימוד הפנמה והעמקה שמביאה לשינוי פנימי בהשקפת העולם.

אחי, הרה"ח ר' שלמה ע"ה נאלץ פעם למכור את דירתו הרחבה, ולעבור לדירה קטנה יותר, מאילוצים כלכליים. אחר שפרסם את הדירה למכירה, הגיע א. המקום נראה בעיניו ונקב סכום מסוים. ההצעה התקבלה על דעת אחי ע"ה וחשב בלבו שימכור את הנכס לאדם זה. אך בפועל עדיין לא חתמו על שום מסמך ונשאר הדבר כך.

כעבור מספר ימים הגיע ב. ומאוד רצה לקנות את הדירה, והציע סכום שעלה על ההצעה הראשונה בעשרות אחוזים !!! אך אחי ע"ה שהיה ירא שמים ואיש אמת בתכלית לא הסכים בשום אופן לשנות את ההחלטה הראשונה שהייתה רק בלבו, למרות ריווח כספי עצום שיכל לקבל.

ולתדהמת המשפחה אמר בפשטות, שכך כתוב בשולחן ערוך: "ויזהר לישא וליתן באמונה... ואפילו מחשבה שנגמרה בלבו טוב לקיימה כל מי שיש בידו יראת שמים שנאמר ודובר אמת בלבבו".

 

שבת שלום

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד