לעשות שטויות ??? כן, לעשות שטויות !!!

בתחילת שנות ה 80 היה עמי פייקובסקי מהגר ישראלי, שבא לעשות עסקים בארצות הברית. הוא תקע יתד בלוס אנג'לס בייאסט פיקו בולובוראד, ושם פתח מרכז ענק למכירת מוצרי ספורט.

בשלב מסוים התפתח קשר חם בינו לבין שליח של הרבי בלוס אנג'לס, הרב אמיתי שי' ימיני, והוא הוזמן אליו לסעודות שבת.

בתחילה היה עמי מגיע לרב ימיני עם הרכב, מחפש חניה במרחק מה מביתו ונהנה מסעודות השבת ה'עשירות'... כשהקשר הלך והתחמם גמלה בליבו ההחלטה להתחיל לשמור שבת.

ההחלטה לא הייתה פשוטה. היה לו קושי גדול וניסיון עצום.  היה מדובר בחנות שעיקר ההכנסה הגיעה מהמכירות של שבת. הרווחים בשבתות היו מגיעים ל 15,000 $ לעומת 200 $ ביום חול...

אבל כאשר גמלה בליבו ההחלטה החליט עמי לעשות את הצעד הבלתי נתפס... וסגר את החנות בשבת ! הרב ימיני 'עזר' לו לתלות את השלט "סגור בשבת !"

היה לו חוזה שכירות עם התחייבות למשך 20 שנה. והוא חיפש כל דרך להפטר מהמקום. הוא ניסה לשדל חברים שייקחו ממנו את החנות תמורת כיסוי השכירות החודשית, ללא הצלחה. אף אחד לא רצה לשמוע.

הוא היה חסר אונים... אך לא נשבר מהחלטתו לשמור שבת.

ואז בצר לו, כתב עמי מכתב לרבי בו סיפר על ההחלטה לשמור שבת וביקש ברכה שלא יפגע מסגירת החנות בשבת.

כעבור ימים ספורים זכה לקבל מענה מהרבי:

 "1. מתחיל מקודם שקיעת החמה, וגדול הזכות של לסגור החנות לפני שהחמה שוקעת.  

2. יפיץ את התורה מתוך שמחה.

3. לתת צדקה שם".  

הרבי צירף למכתב  18 דולר.

כשהרב ימיני נכנס לחנות וראה אצל עמי את המכתב הוא התחיל לקפוץ מהתרגשות. רק אז קלט עמי שיש לו ביד משהו עוצמתי... באותו רגע הוא קיבל אומץ לגשת לבעל הבית במטרה לבטל את החוזה, וחשב לומר לו שהוא יהודי שומר שבת, ולא יוכל להישאר בחנות יותר. אולם הוא לא הצליח לפגוש את בעל הבית וחזר לחנות.

זמן קצר אחרי שחזר לחנות קרה הבלתי יאומן !!! נכנס אדם לחנות ואומר שרוצה לקנות את החנות ! עמי אמר לו שהוא לא בעל הבית. אבל אותו אדם המשיך ואמר, שהוא כבר היה אצל בעל הבית והבין שיש חוזה חתום ל 20 שנה.

הוא כל כך 'לחץ' על עמי לצאת מהמקום... והתחייב לשלם 'פיצוי' גדול על העזיבה.

בסכום הכסף שעמי קיבל תמורת העזיבה הוא הצליח לקנות בית וגם לפתוח בית חרושת... !

ביום ראשון הרגיש עמי צורך גדול להודות לרבי באופן אישי ועל כן נסע לרבי ועמד בתור של חלוקת הדולרים (הידועה). משהגיע תורו לגשת לרבי התחיל עמי לספר את הנס שקרה לו בחנות. הרבי חייך, וסימן על הפה סימן של שתיקה... ונתן לו 3 דולר לצדקה...

פרשתנו מונה 15 פריטים שונים שבני ישראל נצטווו להביא לצורך בנית המשכן. חלקם שימשו עבור כלי המשכן (כמו, הארון, השולחן, המנורה ועוד), וחלקם עבור בגדי הכוהנים וכו'.

ממה היה עשוי המבנה כולו ?

התורה המדגישה כמה פעמים שזה היה מעצים, ואף מוסיפה שסוג העצים הי' בדווקא מ"עֲצֵי שִׁטִּים".

מפרשי המקרא מציינים שבנוסף לשימוש הטכני בכל כלי או פריט אחר במשכן, הייתה להם גם משמעות פנימית. מהי אפוא, המשמעות של עֲצֵי שִׁטִּים מלבד היותם חומר גלם ליצירת הקרשים.

בתורת החסידות יש דגש רב לבאר את הסוד הטמון ב עֲצֵי שִׁטִּים. ולא רק עבור המשכן שנבנה במדבר לפני למעלה מ 3300 שנה, אלא עד עצם היום הזה בבניית משכן הרוחני בלבו של כל יהודי.

המילה שִׁטִּים מזכירה לנו את המושג שטות !

אמנם בהשקפה ראשונה יש ל'שטות' קונוטציה שלילית מאוד, אך הוא יכול באותה מידה להיות גם דבר חיובי וטוב.

כל סטייה מהנורמה נחשבת ל'שטות', כשהסטייה נעשית כלפי מעלה, אז היא חיובית, כי היא באה מצד הקדושה. לעומת זאת, כשלון וחטא מבטא סטיה כלפי מטה, והוא בא מהצד השלילי.

היצר הרע מנסה בכל רגע להפיל אותנו בשטויות. דהיינו, סטיות שמתחת לקו הנורמה, כשזה, אכן, קורה צריך לענות לו באותה מטבע של 'שטות' אך בצד החיובי.

בכל פעם שיש ליהודי התמודדות, בשמירה על תורה ומצוות, כמו לר' עמי פייקובסקי בעניין הקושי לשמור שבת גם במחיר של הפסדים 'ברורים' שעלול היה לספוג, או כל ניסיון דומה, בכל מצווה אחרת. צריך לנהוג ב"שטות של קדושה".

דהיינו, להתעקש בכל תוקף בקיום רצון ה', למרות שבאותו רגע אין זה מתיישב ומסתדר בהגיון האנושי, וכמו כן במצב שהסביבה לועגת, מפריעה, או כל מניעה דומה. צריך לגלות את התוקף היהודי, שלמעלה מהנורמה.

מ"עצי שיטים עומדים" כאלו, בונים משכן לה', מקום שבו יכול הקב"ה לשכון בגלוי.

בשבת זו, ו' אדר, מציינים את יום השנה השלישי של השליח הבלתי נשכח, הרב ישראל ('ישראליק') בוטמן ע"ה.

הרב בוטמן ע"ה, היה בעל מאור פנים מיוחדות לכל אחד באשר הוא, מתוך אהבת ישראל ללא גבולות. היה לו שכל בהיר וישר, בעל יכול הבחנה דקה בכל נושא. ולא מעט אנשים היו מתייעצים איתו וסומכים על שיקול דעתו בכל תחום.

אך יחד עם זאת הוא היה נוהג ב'שטות של קדושה'. הוא לא התחשב ב'מה יאמרו הבריות', או איך זה ייראה... אצלו ראינו שהדבר היחיד הקובע הי', מהו רצון ה' ! ולבצע במדויק את השליחות שקיבל מהרבי מליובאוויטש.

בוודאי גם עתה הוא ממשיך ומתפלל במרומים על המשך ההצלחה האדירה של מפעל השליחות הענק שזכה להקים בנהריה.

שבת שלום

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר 



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד