האם זה קורה גם לך ???

אחד הסיפורים המיוחדים שחסידים מספרים, הוא אודות רבי שלום דובער – הרבי החמישי לשושלת אדמו"רי חב"ד – ואחיו הבוגר הרב זלמן אהרן, כשהם היו ילדים בגלאי 4-5, הם 'שיחקו' ביניהם במשחק מעניין... משחק "רבי וחסיד".

באותו זמן כיהן בליובאוויטש סבם הרבי המכונה ה'צמח צדק', ומפני שהיו רגילים לראות תמיד חסידים רבים שבאו לרבי, שיחקו גם הם במשחק זה. – אכן, משחק מעניין...

אמנם הם לא ידעו על מה משוחחים חסידים עם רבי ב'יחידות', אבל הם מאוד הושפעו מההכנות הנפשיות שהחסידים עשו טרם כניסתם לרבי, וכן עקבו וראו את השינויים שעברו החסידים כשיצאו מחדר הרבי.

הצעיר רבי שלום דובער – המכונה ברבות הימים הרבי הרש"ב – לא רצה לשחק בתפקיד ה'רבי', באמרו ש"רבי ישנו רק אחד..." ולכן בחר את תפקיד ה'חסיד'. ואילו אחיו הבוגר, המכונה בפי החסידים הרז"א, היה ה'רבי'.

הרש"ב, ה'חסיד', הכין את עצמו לקראת כניסתו לרז"א, ה'רבי. והחליט שיפתח  בשאלה עיונית וגם יבקש עצה איך לתקן את מעשיו.

פתח ה'חסיד', שלא היה אלא ילד בערך בגיל 4 ! ושאל, מהו יהודי ? השיב לו ה'רבי', שהיה אז ילד בערך בגיל 5 ! יהודי הוא אש ! שאל ה'חסיד', ומפני מה אינני נכווה כשאני נוגע בך ? השיב לו ה'רבי', מפני שגם אתה מציאות של אש, ואש אינו נכוונה מאש.

ואז אמר הרש"ב - ה'חסיד', שהוא מבקש עצה איך לתקן מעשה מסוים ? התעניין הרז"א ה'רבי', מה היה המעשה ? וסיפר הרש"ב שבשבת הקודמת הוא פיצח 3 אגוזים, ואח"כ נודע לו שכתוב בסידור של אדמו"ר הזקן ש"טוב למנוע מלאכול אגוזים בשבת". אמר לו הרז"א, שהתיקון יהיה שמהיום והלאה יקפיד להתפלל או לברך, רק מתוך סידור ולא בעל פה.

נענה הרש"ב ואמר לאחיו, העצה שלך לא תעזור ואתה לא רבי !

שאל הרז"א מדוע ? הסביר הרש"ב ואמר, שכאשר הרבי שומע את שאלתו של החסיד, הוא נאנח, וניכר שהדבר נוגע לו בנפשו, ואילו אתה ענית ללא אנחה... סימן שאינך רבי, ולכן עצתך לא תועיל...

"משחקים" של ילדים בני ארבע-חמש... ?! – מופלא !

במגילת אסתר מסופר, שכאשר שמע מרדכי שנגזרה גזירת שמד על עם ישראל, הוא קרע את בגדיו ולבש שק ואפר, וזעק זעקה גדולה ברחובות העיר.

אסתר, שעדיין לא ידעה מהמתרחש, שמעה מה שמרדכי עשה,. ושלחה את אחד המשרתים לברר מה אירע ? "וַיַּגֶּד-לוֹ מָרְדֳּכַי, אֵת כָּל-אֲשֶׁר קָרָהוּ  וְאֵת פָּרָשַׁת הַכֶּסֶף, אֲשֶׁר אָמַר הָמָן לִשְׁקוֹל עַל-גִּנְזֵי הַמֶּלֶךְ בַּיְּהוּדִים לְאַבְּדָם".

נשים לב שבתגובתו הראשונה והטבעית של מרדכי, הוא תאר אסון שקרה לו אישית. 'כָּל-אֲשֶׁר קָרָהוּ'  רק אח"כ הוסיף שבעצם, זו גזירה על כל היהודים. 'בַּיְּהוּדִים לְאַבְּדָם'.

נתבונן לעומקה של תגובה זו:

הרי למרדכי הייתה חסינות וודאית. ראשית, בגלל קרבתו לאסתר המלכה. ועוד, והוא העיקר, משום שהוא עצמו הציל בעבר את חיי אחשוורוש ממזימתם של בגתן ותרש. כך שלא היה למרדכי כל חשש, שמא ייפגע אישית. למרות זאת הוא הרגיש בטבעיות שמה שקורה לכלל היהודים, זה קורה לו. ולכן תגובתו הראשונה הייתה לספר, אֵת כָּל-אֲשֶׁר קָרָהוּ.

בתלמוד מובאים 2 סוגי חטאים של יהודי אותו דור, או מפני ש'נהנו מסעודתו של אותו רשע' אחשוורוש, או מפני 'שהשתחוו לצלם'. מרדכי היהודי כשלעצמו, היה נקי לחלוטין משני דברים אלו, מה אם כן הסיבה שהוא התהלך בשק ואפר ? על מה בעצם יש לו לחזור בתשובה ?

אלא, מרדכי, שהיה ראש הסנהדרין, הרגיש, את שייכותו הפנימית והנפשית לכלל ישראל. ולכן היה ברור לו שאם הוא היה מושלם לגמרי, בוודאי שלא היה 'נופל' אף יהודי בחטאים חמורים.

מרדכי הרגיש שהעובדה שישנם כאלו ש'נהנו מסעודתו של אותו רשע' או 'השתחוו לצלם', אין זה מעשה של מישהו אחר, אלא הוא חש בעומק שברמה מסוימת זו בעיה שלו !  והוא נאנח !!! כי הוא היה 'רבי'. וזהו כָּל-אֲשֶׁר קָרָהוּ.

אלו סיפורים על מרדכי היהודי, על הרבי הרש"ב, ומה זה אומר לנו, לכל אחד ואחד מאיתנו ?

כאשר קורה משהו אצל הזולת, לא מספיק רק להשתתף בשמחתו או, חלילה, בצערו. צריך כל אחד לחוש שזו השמחה פרטית שלו או הצער האישי שלו !

רמה כזו של הנהגה נפלאה באהבת ואחדות ישראל, מבטלת גזרות ומביאה בסופו של דבר למהפך הנכסף ש"לַיְּהוּדִים, הָיְתָה אוֹרָה וְשִׂמְחָה, וְשָׂשֹׂן, וִיקָר".

רבי אריה לוין ז"ל, המפורסם כ'רב האסירים'. (נפטר לפני כ 50 שנה), הצטיין באופן מיוחד באהבת ישראל אמתית לכל אחד באשר הוא. (סיפורי מופת רבים בתחום זה מסופרים עליו)

נכדו שאל אותו פעם, מפני מה סרים כל כך הרבה אנשים לבקרך ומתנים צרותיהם לפניך ?

השיב לו רבי אריה, לא משום שצדיק אנוכי, ישנם צדיקים ממני. לא משום היותי תלמיד חכם, ישנם תלמידי חכמים רבים בערינו שאיני מגיע למדרגתם, אף לא משום היותי פיקח, ישנם פיקחים ממני.

אלא משום שהם חשים, כי לא זו בלבד שאני מאזין לבעיותיהם שהם שוטחים לפניי, אלא משתדל אנכי לרדת לסוף דעתם, ולחוות את מצבם בכל נימי נפשי, אני איתם ממש, חש אנוכי את מצוקתם ויודעים הם כי ליבי נתון עם השואל-המבקש לא פחות מאשר נתון הוא עם עצמו...

שבת שלום ופורים שמח

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד