"ליל סדר" בשליחות הרבי !

הרב שלמה קונין הוא אחד משלוחי הרבי הידועים בעולם,  הוא נשלח לקליפורניה על ידי הרבי לפני 50 שנה ופתח את מרכז חב"ד הראשון בעולם בלוס אנג'לס . כיום מונה האימפריה שבראשותו למעלה ממאתיים בתי חב"ד.

בהיותו בחור צעיר בגיל 16. בשנת ה'תשח"י (1958). היית לו חוויה מיוחדת בשליחות שקיבל מהרבי

כידוע שבכל שנה בערב חג הפסח נהג הרבי להעניק לאנשים מצות אפיית יד כמתנה רוחנית מיוחדת לפסח. הרבי עמד בערב החג במשך שעות, בירך את האנשים ונתן להם מצות. כמובא בספר הזוהר שהמצה היא "לחם האמונה" ועצם אכילתה הוא מזון לנשמה.

משפחתו של הרב קונין התגוררה ברובע 'ברונקס' בשדרת ג'רום 167, שהוא די רחוק מברוקלין. ולכן הקדים לגשת לרבי כדי שיספיק להגיע לביתו טרם כניסת החג. כשהגיע תורו לקבל מצה שאל אותו הרבי אם יהיה מוכן להביא מצה למשפחה מסוימת, ברובע 'ברונקס'.

כמובן שהוא שמח לבצע את השליחות וקיבל מהמזכיר כתובת מדויקת.

למזלו הטוב...כשעמדה השמש לשקוע, נתקעה הרכבת שבה נסע באמצע רובע ברונקס והיה עליו ללכת ברגל. הוא צעד בכיוון הכללי של פלאם פארקוויי, ושאל שוב ושוב את העוברים ושבים איך להגיע לכתובת שאותה חיפש. אדם אחד מלא רצון לעזור אמר: "ידידי, יש לך עוד דרך ארוכה!"...

מקץ חיפושים נמצאה הכתובת בבניין דירות גדול. הוא נקש על הדלת, ובעל הבית פתח,"מה אתה רוצה?" הוא שאל חדות. בברונקס נהוג לענות בחוצפה כשמברכים מישהו לשלום. "סליחה, אתה אדון כך-וכך?" שאל. "כן", הוא אמר. הוא הבחין בכיכר לחם שיפון המונח על השולחן, בהחלט לא היה זה אוכל מסורתי לסדר הפסח... ואז אמר לו, "הרבי שלח אותי".

"הרבי? הו, בבקשה תיכנס", הוא אמר. המטבח הזעיר הכיל רק שולחן קטן, כמה כיסאות ופלטה חמה. הרב קונין לא הבין מה הוא עושה שם, בשביל מה הוא מביא מצה למשפחה שלא חוגגת את חג הפסח...

הוא שאל את האיש אם הוא רוצה לעשות סדר פסח. הוא הסכים וקרא לאשתו להיכנס. היא נכנסה בלוויית שתי ילדות קטנות ומקסימות, גילן אולי חמש או שש, שהשתרכו מאחוריה, והיה ברור שהיא בהיריון. שתי הילדות היו עיוורות.

פינו את השולחן. ואמר, "טוב, אנחנו עושים סדר!" הוא ניסה להיזכר בברכות כסדרן, אך היה קשה לעשות זאת ללא הגדה. הוא נתן להם מהמצה שהרבי שלח והשתמש במים ובכוסות נייר בתור 'ארבע כוסות יין'. וניסה לחשוב מה היה עושה הרבי אילו היה כאן. והתחיל לספר להם כמה דברים שהרבי לימד.

הוא סיפר להם שעלינו להתאזר באמונה. באותו לילה שחרר אלוקים את אבותינו מעבדותם, והוא הוציא אף אותנו מעבדות לחירות. הבעל והאישה, דומה היה כי הם נתלים בכל מלה כאילו הם ניזונים מעצם ההקשבה. וכך הסביר להם שבפסח אנו יוצאים ממצרים האישי שלנו ומגיעים לחירות, וכי אלוקים לא שם על כתפינו יותר משאנו מסוגלים לשאת. מרגע שאתה יודע זאת ומאמין בכך, כבר נגאלת. שרנו שירים עם הילדים, והזמן חלף ביעף.

האישה השכיבה את הילדות, והגיעה הזמן להיפרד לשלום, ולהמשיך לבית הוריו. ואז העז לשאול את האיש כיצד הוא מכיר את הרבי. וכך סיפר האיש, כי אשתו הרתה לפני חודשים אחדים. ומאחר והם סובלים ממחלה הגורמת לילדיהם להיוולד עיוורים, המליץ להם הרופא על הפלה. האיש היה מדוכא מאוד ולא ידע מה לעשות. בהשגחה פרטית הוא נפגש עם רב שהציע שיכתוב מכתב לרבי מליובאוויטש. הרבי השיב לו במכתב שעליהם להאמין באלוקים ולהביא את הילד לעולם.

ואז סיים האיש, "אתה יודע, אשתי ואני לא היינו בטוחים בקשר לכך. איך אנו אמורים להאמין באלוקים? איך אנו אמורים לשכוח את המצב לאשורו ולטפח תקווה בלבנו? לא חשבתי שהדבר אפשרי. אך כיום, לאחר ששמעתי על אמונה ועל האופן שבו ה' נותן לנו את הכוח להתגבר על מצרים הפרטית שלנו, ובכן, עכשיו אנו מבינים".

אולי מיותר לכתוב... בנם נולד עם יכולת ראייה מלאה.

משפחה דלה ברובע הברונקס, המתגוררת בבנין מיוחד לעיוורים. שהרבי הביא לפתח ביתם אמונה במו ידיו.

לפני 60 שנה לקראת חג הפסח פנה הרבי בקריאה לכל עסקני החינוך, לקרב גם את אותם 'בנים' שלא שמעו על חג הפסח.

ישנם ארבע סוגי בנים המסובים לשולחן הסדר. גם מי שמכונה בן 'רשע' יושב ומתעניין במהות החג,

"אבל לצערנו, ובמיוחד בזמננו שהחושך כפול ומכופל, יש עוד סוג של בנים: הבן שלא נמצא כלל ב"סדר". הוא לא שואל קושיות, כיון שאין לו שייכות כלל עם תורה ומצוות, עם דינים ומנהגים יהודים אמיתיים. הוא לא יודע שישנה "העבודה הזאת" – סדר של פסח, יציאת מצרים וקבלת התורה.

עם ילדים אלה חייבים להתמסר זמן רב ביותר לפני חג הפסח ולפני ליל הסדר, וגם אליהם יש להתמסר במסירות נפש ואהבת ישראל,

שהרי אסור לשכוח על אף ילד יהודי יחיד, ויש להשקיע את כל הכוחות כדי לחלץ אותו ממצבו ולהשיבו אל שולחן-הסדר היהודי".

"ליהודי אסור אף פעם להתייאש; אף פעם אסור לוותר על יהודי. וע"י הגישה הנכונה של אהבת ישראל, יכניסו גם את סוג הילדים הנ"ל אל תוך ה"ארבעה בנים", ובמשך הזמן גם להכניס אותם בסוג של "בן חכם".

"אחת מן המשימות החיוניות וההכרחיות של זמננו היא להקדיש את הכוחות הגדולים ביותר, כדי להחדיר בדור הצעיר, ואפילו באלה שהם מבוגרים בשנים, אבל צעירים וקטנים בידיעות היהדות – את ההערכה הנכונה של יהדות אמתית, יהדות נאמנה לתורה, לא יהדות מזויפת או "שטחית" , ואת ההכרה שבה תלוי עצם קיומו של יהודי, של כל יהודי, הקיום גם בעולם הזה, בכל מקום  ובכל זמן.

עד שישובו אל מסורת אבותינו אברהם יצחק ויעקב, ויקיימו וישמרו בגאון את אורח החיים היהודי, חיים לפי הוראות תורתנו תורת חיים".

כבכל מקום בעולם, גם השנה, יערכו בבית חב"ד נהריה סדר פסח מרכזי. ה"סדר" יתקיים באולם המפואר של המועצה הדתית במרכז העיר. נותרו מקומות אחרונים למעוניינים להשתתף עמנו.

 

שבת שלום ופסח כשר ושמח

הרב ברוך וילהלם

בית חבד נהריה

יו"ר

 



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד