תעלה על "נס" - יהיה נס...

הרב ישראל שנוביץ שליח של הרבי בלאס וגאס, זכה להקים בית חב"ד ענק ומפואר ביותר כראוי ויאה לבית ה'.

השבוע שמעתי ממנו את ההשתלשלות המרתקת, איך הצליח ב"ה להקים בנין נאה ומכובד כזה.

עד לפני כ-15 שנה, בשנות תשס"ד-ה, היה לו בית כנסת צנוע, ששכר בתוך מרכז קניות. במשך הזמן גדלה הקהילה, והיה צורך לעבור למקום של קבע בתנאים מתאימים.

צמוד לאותו מרכז הקניות היה שטח שעמד שומם שנים רבות, לבניין מגורים הוא לא התאים, עקב סמיכותו למרכז קניות ענק. ואף אחד לא התעניין בו. אחר השתדלות מתאימה, השתנה יעוד השטח עבור בנייה ציבורית, והשליח הרב ישראל זכה במכרז, ורכש את הקרקע במחיר מוזל.

זה היה אמנם צעד חשוב, אבל רק צעד ראשון. הדרך להגיע למטרה הייתה עוד ארוכה ויקרה. ולא היו בידו האמצעים הכספיים להקים בנין במקום.

למזלו, פנה אליו אחד הקבלנים, וקיבל על עצמו להתחיל בבניה, מתוך תקווה שיקבל את שכרו מתרומות שיתקבלו תוך כדי הבניה.

העבודה התקדמה, החוב לקבלן כבר עמד על 250,000 דולר. ולשליח לא היה מושג מאין יבוא עזרו.  בשלב זה העבודה הופסקה, הלחץ הכספי היה גדול מנשוא. אומנם נכנסו תרומות עבור הבנייה אך ה"קומץ לא השביע את הארי".

באחד הימים נפגש השליח עם יהודי אמיד וביקש ממנו סיוע בהקמת הבניין, אותו עשיר התלהב מהרעיון, והבטיח לתת תרומה של 250,000 דולר, ובתמורה ביקש שהבניין ייקרא על שמו ועל שם אשתו.

השליח הסכים לתנאי ונקבע זמן שהוא יגיע למשרדו לקבל את הכסף. אולם, זמן קצר לפני שהלך לפגישה, נודע לשליח שאותו יהודי נשוי, ר"ל, לאישה שאיננה יהודייה. השליח לא היה מעוניין שבית חב"ד ייקרא על שם זוג שכזה. ולכן לא הגיע לפגישה המתוכננת לקבל את הכסף, ואף חמק ממענה טלפוני מאותו יהודי אמיד. הוא לא רצה לפגוע בו באופן בוטה.

היהודי האמיד שהבין מדוע חומקים ממנו, כעס מאוד, ואף טרח להכפיש את שמו של השליח, אולם הוא החליט בנפשו, שאינו מוכן בשום אופן לקבל את כספו ולקרוא לבניין על שמו של יהודי הנשוי בנשואי תערובת.

היה לשליח ניסיון קשה ביותר, הלחץ הכספי שעמד בו היה בלתי נסבל, הדיר שינה מעיניו,  ולאידך מחכה לו תרומה על מגש של כסף... מה שנקרא 'כפית של כסף ישר לפה..." אך הוא עמד בו בגאון !!!

בסיפור הזה, הנס לא אחר לבוא. שני אחים, קבלנים שהיו תורמים בדרך כלל סכומים צנועים למדי. החליטו לפתע מיוזמתם, שהם לוקחים על עצמם להקים את הבית חב"ד, הם דאגו שהוא יבנה בצורה הכי מפוארת. הם בעצמם השקיעו כספים רבים, ואף רתמו תורמים נוספים להקמת המקום.

העמידה בניסיון, וההפסד המדומה של 250,000  דולר הביאו למקום ברכה עשרות מונים ככה.

בסופו של דבר, שני האחים תרמו למעלה מ-3 מיליון דולר והקימו את הבניין על שם אחד מבני משפחתם שנספה בצורה טרגית.

אז אם אתם מגיעים ללאס ווגאס, אתם מוזמנים

 ל Chabad of Summerlin - bait allon  :

 regatta dr, Las Vegas Nevada

 

עשרה ניסיונות נתנסה אברהם אבינו ועמד בכולם. חלקם של הניסיונות מופיעים בפרשת השבוע פרשת לך לך. כמו: עזיבתו את ארץ מולדתו, לקיחת שרה למצרים, מלחמת המלכים, ברית המילה ועוד.

הניסיונות לא היו רק מנת חלקו של אברהם אבינו, גם אנו "ירשנו" זאת ממנו. כל אחד מאתנו חווה ניסיונות רבים ומגוונים במהלך החיים

אין זה סוד שכל ניסיון מלווה בקושי רב. נדרשים מהאדם כוחות נפשיים לא מבוטלים כדי להצליח להתקדם לייעד, למרות הניסיון.  אולם, כשמצליחים לעמוד בניסיון, זה מרים אותנו על נס !

מה עניינו של הניסיון, בשביל מה בכלל צריך אותו ?

מסתבר שזה חלק בלתי נפרד מהשליחות של יהודי בעולם. נשמה יורדת לעולם בשליחות אלוקית. וכאשר היא מצליחה, זה מעצים אותה.

מהי אותה שליחות ? 

מבואר בתורת החסידות שישנם שתי מטרות בשליחות, א) זיכוך ו'בירור' של העולם. ב) גילוי עוצמת הנשמה האלוקי.

איך מתבצע זיכוך העולם ?

ידוע, שבכל דבר בעולם, גם בדומם, חבוי ניצוץ אלוקי. כאשר יהודי משתמש באותו חפץ בהתאם לכללי התורה. בזה הוא "גואל" את הניצוץ.

יש מדרג ברור איך צריך להתייחס לכל דבר. חייבים לבדוק בתורה מה הם "הוראות היצרן"

בדברים המותרים באכילה או בשימוש, אזי גאולת הניצוץ מתבצעת על ידי שימוש אקטיבי נכון. לדוגמה, בעורו של בעל חיים כשר, אפשר להשתמש כקלף לסת"ם. ואחר שנשחט כהלכה אפשר לאכול את בשרו, כחלק ממצוות עונג שבת. וכו'.

בדברים האסורים, שגם בהם טמון ניצוץ אלוקי, אזי "גאולתם" מתבצעת דווקא בשלילת השימוש בו. לדוגמה, מאכל האסור באכילה, או כסף שהושג בדרכים לא כשרות, וכדומה, צריך לדחות אותם ולהתרחק מהם.

אולם יש תחום נוסף בחיי האדם, שלא נדרש ממנו להתעסק עם הדבר כדי לגלות את הניצוץ שבו, אלא הוא נדרש דווקא לא להתעסק אתו, אלא עם עצמו ולגלות את עוצמת הנשמה,

דבר זה מתרחש בעת שעומדים מול ניסיון. מהיהודי נדרש בשעה זו, לגלות תעצומות נפש, להתחזק בביטחון ואמונה בה', להתעלם לגמרי מהגורם המפריע. עליו להחליט בנפשו שלא להתחשב בזה כלל, ואפילו לא להטריד את מחשבותיו ב"ניתוח" ההפרעה.

דווקא בגישה כזו מתגלית העוצמה הטמונה בנשמתו של יהודי, שאינו מתפעל ואינו נבהל משום הפרעה.

קשה להגדיר מראש באופן מוחלט מהו ניסיון, איך הוא נראה, ומתי הוא מגיע.... יש לזה צורות מגוונות מאוד. הצד השווה בכל הניסיונות, שיש גורם כלשהו המפריע לקיים את רצון הקדוש ברוך הוא באופן נכון ומדויק, ומתוך שמחה.

ברור שבתחילה יש קושי עצום, זה מלווה בתחושות לא נעימות, היצר מכניס מחשבות שאולי במצב זה צריך "להתקפל", הקושי הוא גדול מאוד, ולכן הוא נקרא ניסיון.

עמידה בניסיון פירושה, שהאדם יבין שיש לו נשמה מיוחדת, עם כוחות פנימיים ומיוחדים. והוא בוודאי יהיה מסוגל להתמודד.  חייבים  להיות נחושים במטרה, ולא לחפש או להמציא סיבות של ויתור.

עמידה בניסיון וההתרוממות הנפשית על 'נס', תביא בסופו של דבר גם את הנס...!

ידוע מה שהרב הצדיק רבי לוי יצחק מברדיטשוב טען להקב"ה, אילו היית מעמיד את ה"גן עדן והגיהינום" לעיני בשר, וכל תענוגי העולם הזה היו רק כתובים בספרים... אין ספק שכל בני ישראל היו קיימים תורה ומצוות בשלימות.

שנזכה שתתקיים תפילתנו ובקשותינו "ואל תביאנו לידי ניסיון ולא לידי ביזיון" ושיהיה לכולנו הכל, בטוב הנראה והנגלה בקלות ובשמחה.

שבת שלום ומבורך

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד