תוכי בשליחות...

תוכי ענק וססגוני גדל בבית משפחת יעקובי באור יהודה, 'אוצר המילים' שידע להשמיע שעשע את כולם. כאשר המשפחה שינתה את אורח חייה, והתקרבה יותר ליהדות, התרחב גם 'אוצר המילים' של התוכי...

כשהטלפון צלצל, הוא קרא, הלו ! שלום ! בעזרת השם ! בעזרת השם. כאשר היו הכנות קדחתניות במטבח לכבוד שבת, הוא נהג לקרקר, שבת שלום ! שבת שלום!

באחד מימי הקיץ, יצא התוכי לחצר הבית בדיוק כשדוד השמש התקלקל, ופֶּרֶץ עז של מים רותחים ניתז בחוזקה על התוכי. הוא קרקר בבהלה, פרש את כנפיו ופרח מחצרה של משפחת יעקובי, והמשיך במעופו עד שצנח מעולף אי שם במגרש ריק...

כמה ילדים שנתקלו לתדהמתם בתוכי ענקי וססגוני, המוטל ארצה במגרש הסמוך לביתם. הזעיקו את מר אדמון, שהיה מוכר באור יהודה, כחובב תוכים מושבע. הוא הגיע במהירות למקום, טיפל בו במיומנות רבה. ולקח אותו בעדינות לביתו.

בני משפחת יעקובי הבינו שהתוכי נפגע מסילון המים הרותחים וברח, הם חיפשו אותו בכל מקום אפשרי, ואף רתמו את שכניהם וחבריהם למשימה. אך דבר לא הועיל. וצערם היה רב על התוכי שנעלם.

לעומתם, בני משפחת אדמון התפעלו מהתוכי המיוחד שנקלע לביתם. וטיפלו בו בתשומת לב מיוחדת, עד שהבריא לחלוטין.

אט-אט התגלה כישרונו של התוכי. כאשר הטלפון צלצל בבית, הוא נהג לקרוא ברוך השם ! בעזרת השם ! ולעתים, כאשר ראה תכונה חריגה במטבח, הוא קרקר בהתלהבות, שבת שלום ! שבת שלום ! ומסתבר שזה לא היה קול קורא במדבר...

יום אחד אמרה גב' אדמון לבעלה, שהקריאות של התוכי על השבת גורמות לה חשק להכיר יותר את השבת... כך החלה משפחת אדמון להתעניין ביהדות. עד שהחליטו להשתתף בסמינר, וללמוד יותר על השבת.

במפגש סיכום אחרי הסמינר, השתתף גם מר יעקובי. שהיה אחד מפעילי הארגון, כשהבחין ברשימת המשתתפים, במר אדמון, תושב עירו אור יהודה, החליט ליצור עמו קשר.

בשעת השיחה בין יעקובי לאדמון, סיפר מר אדמון שהוא חובב תוכים מושבע, והוסיף לספר בהתלהבות אודות התוכי המיוחד שגרם למשפחתו להתקרב ליהדות...

כמובן שלאחר כמה ימים חזר התוכי לבית משפחת יעקובי המאושרת, שהרי הוא סיים את שליחותו המיוחדת בבית משפחת אדמון.

השגחה פרטית גלויה !

בפרשת השבוע מפרטת התורה את רשימת העופות הטמאים ואסורים באכילה ביניהם מופיע גם השָּׁלָךְ.

מדובר בעוף טורף שתזונתו מבוססת על דגים שהוא שולה ישירות מן הים, וכלשונו של רש"י: "דרשו רבותינו זה השולה (=השולף ומוציא) דגים מן הים".

מסתבר שבפעולה טבעית זו של השָּׁלָךְ, טמון אחד היסודות שחידש הבעל-שם-טוב.

אחד המושגים היסודיים באמונה, הוא 'השגחה פרטית'. דהיינו, להאמין שהקדוש ברוך הוא משגיח על כל פרט בבריאה באופן מיוחד.

במושג יסודי זה חידש הבעל שם טוב, שההשגחה האלוקית אינה רק על בני אדם, שהם נזר הבריאה, אלא גם על כל הנבראים ממש. כלומר, גם על בעלי חיים, צמחים ואפילו דוממים.

יתירה מכך, ההשגחה אינה רק באופן כללי, אלא היא מתמקדת בכל תנועה ולו הקטנה ביותר.

לדוגמה, עלה הנובל מהעץ ומתגלגל ממקום למקום, ההשגחה אינה קובעת רק איזה עלה יבול, אלא גם על אופן גלגולו, אם זה יהיה על ידי הרוח או באמצעות כוח אנושי וכדומה.

כאשר הבעל שם טוב פרסם את שיטתו האמורה, היו רבים וטובים שהתקשו לקבל חידוש מפתיע כזה, וניסו לחלוק על הרעיון המחודש, לטענתם אין לדבריו מקור קדום.

אולם רבינו הזקן מייסד חסידות חב"ד, הראה שהדברים בעצם מפורשים בתלמוד הבבלי.

מסופר בתלמוד, שכאשר רבי יוחנן היה רואה את השָּׁלָךְ בפעולתו, הוא היה מצטט את הפסוק מתהילים "משפטיך תהום רבה".

דהיינו, דוד המלך שיבח את הקדוש ברוך הוא, שאפילו בעומק התהום, יש משפט אלוקי, הקובע איזה דג אמור לסיים את תפקידו בעולם... וברגע המתאים הוא שולח את השָּׁלָךְ לטרפו !

מכך הוכיח רבינו הזקן שהשגחה פרטית היא גם על בעלי חיים !

דברים דומים כתובים גם באחד המדרשים, ש'בת קול' מכריזה וקובעת, איזה ציפור תיתפס במלכודת ואיזו תצליח להימלט.

וברור שכך גם נקבע, שהתוכי יעזוב לזמן מה את משפחת יעקובי כדי לפעול שליחות אצל משפחת אדמון...

כדי להוכיח עד כמה ההשגחה פרטית מדויקת להפליא, לכן רעיון זה עצמו מרומז דווקא בפעולתו של שָּׁלָךְ השולה דגים אל הים.

מה כל כך מיוחד בשָּׁלָךְ ?

חז"ל אומרים ש'כל מה שיש ביבשה יש בים', מה, אם כך, ההבדל בין הנבראים שב'ים' לאלו שב'יבשה' ?  אלו שביבשה הם גלויים ונראים לכל. לעומתם הנבראים שבים מכוסים ונסתרים.

יבשה – הוא משל לדברים גלויים וברורים. וים – הוא משל לדברים מכוסים ונעלמים. והשָּׁלָךְ – הוא משל למי שמגלה את הדברים המכוסים.

כאשר יהודי שם לב, הוא גם זוכה לראות בצורה מוחשית את ההשגחה האלוקית הפרטית, שיש עליו ועל כל סביבתו, וכאשר זה קורה, ירד ממנו הכיסוי, 'הים נקרע', כי האמת נחשפה לפניו.

וזה ממש דומה לפעולת השָּׁלָךְ, השולה ומגלה את הדגים מהים המכוסה. לכן ההוכחה שהביא רבינו הזקן למושג ההשגחה פרטית,  באו מדברי רבי יוחנן אודות השָּׁלָךְ כדברי רש"י, 'זה השולה דגים מן הים'.

עבודת האדם על פי תורת החסידות, להרגיל את עצמו לראות עניין השגחה פרטית, איך כי בטובו יתברך מחדש את העולם והנבראים בכל רגע בהשגחתו הפרטית, אשר זה אך זה, הוא מציאות הנבראים חיותם וקיומם.

שבת שלום

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד