חינוך באהבה

אנו עומדים בפתחה של שנת הלימודים חדשה. נאחל מכל הלב ברכת הצלחה לכולם: לתלמידים, להורים ולמורים.

ברצוני לשתף אותך בהתפתחות גני חב"ד בנהריה.

גני חב"ד מצטיינים בחינוך ייחודי חם ומסור, וב"ה הורים רבים בוחרים בחינוך זה. נכון להיום כ- 170 ילדים לומדים בחמישה גנים שאחד מהם נפתח השנה.

 

 

רב אחד, כך מסופר בתלמוד, הגיע בחורף למקום שלא ירדו בו גשמים, הייתה בו בצורת. עשה הרב מעשה כדי לבטל את הגזרה, וקבע יום תפילה ותענית.

התאסף הקהל בבית הכנסת ו"קרע" את השמים בתפילה, אך ללא הועיל, השמים נשארו זכים כשהיו, עד שאחד האנשים מפשוטי הקהל ביקש להיות שליח הציבור.

ואז התרחש דבר פלא, ברגע שהוא, שליח הציבור אמר "משיב הרוח" החלה לנשוב רוח חזקה, ועננים כיסו את השמים, וכשאמר "מוריד הגשם" – החל לרדת גשם.

הבין הרב שיש דברים בגו, ואדם זה אינו פשוט כמו שנראה, והתעניין בעיסוקו. סיפר אותו אדם כי הוא מלמד תורה את ילדי ישראל, ומתמסר במיוחד לילדי העניים שאין באפשרותם לשלם לו את שכרו.

ושיטה מעניינת הייתה לו דווקא עבור אותם ילדים שאינם משתפים פעולה ואולי היו מן ה'מרדנים'. אותם הוא היה 'משחד' בדג מתוך אקווריום דגים שהיה לו, כדי שיחזרו ללמוד כראוי.

 

חינוך באהבה !

זו לא רק סיסמה או המלצה לאווירה נחמדה – זה קריטי לנפשות הילדים !

בדור שלנו אין אפשרות להצליח בחינוך אם זה נעשה רק בצורה של הוראות או פקודות בלבד. ובמיוחד כשזה רצוף בביקורת נוקבת.

כמו שאין אפשרות למשוך מזומנים מהכספומט אם לא קדמה לזה הפקדה בחשבון הבנק. כך בדיוק בחינוך, אי אפשר 'למשוך' הנהגה נאותה מהילדים אם לא 'הפקדנו' בחשבון הרבה חום ואהבה.

כאשר ילד מרגיש אהוב, הוא פשוט מוצא את עצמו ! הוא מרגיש ביטחון, יש בעולם מקום לנפש שלו.

אם חלילה הוא לא יקבל את החום במקום הטבעי המתבקש, בבית שלו. הוא יחפש את זה בשדות זרים, ובדרך כלל במקומות לא ראויים.

ועוד דגש עיקרי בזה:

לא מספיק לאהוב את הילדים, הם צריכים גם לשמוע את זה מאתנו.

צריך לומר להם בפה מלא, ופעמים רבות, כמה הם יקרים לנו. כמה אנו אוהבים אותם. ואיך החיים שלנו השתנו לטובה מאז שזכינו בהם.

זה חשוב להאמר לא רק לתינוקות (שם זה יוצא לנו מהפה בטבעיות) אלא גם לגדולים. גם הם זקוקים מאוד לשמוע שהם אהובים. זה נותן להם חוסן פנימי ומאפשר להם להתמודד בקלות יחסית עם האתגרים שהחיים מציבים להם.

 

אחד החסידים היה אמור להיכנס יחד עם בנו בן ה 12 לרבי מליובאוויטש. מה שמכונה בפי החסידים 'יחידות' . הילד לא היה מהתלמידים המצטיינים בלימודים והיה סופג בבית הרבה ביקורת רבה על כך.

האב שיער שהרבי בוודאי יתעניין בחומר הלימודים של בנו, ואולי גם  ישאל אותו שאלה מהחומר הנלמד. הוא ניסה לשדל את בנו להתכונן כראוי, אך ללא הצלחה מרובה.

כשנכנסו לרבי, אכן התעניין הרבי בלימודיו, ושאל את הילד "בדיוק" את השאלה היחידה שאכן ידע את התשובה עליה. ובסיום העניק הרבי מטבע לילד ואמר לו "תודה על הנחת רוח שעשית לי"...

האב תפס את עצמו וחשב שלמרבה הבושה, הבן הזה שגדל אצלו בבית, סופג כל העת ביקורות, ועד היום לא מצא הזדמנות להגיד לו כמה נחת רוח הוא עושה לו. והנה במפגש כ"כ קצר עם הרבי, הצליח הרבי למצוא על מה להחמיא לו, ולומר לו שהוא עושה לו נחת רוח"....

ביום שני ביקש ממני אחד המתפללים בבית הכנסת לעלות לתורה. בקטע שקראו מתוך ספר התורה היה הפסוק:  כִּי-יִהְיֶה לְאִישׁ, בֵּן סוֹרֵר וּמוֹרֶה--אֵינֶנּוּ שֹׁמֵעַ, בְּקוֹל אָבִיו וּבְקוֹל אִמּוֹ; וְיִסְּרוּ אֹתוֹ, וְלֹא יִשְׁמַע אֲלֵיהֶם.

אחר התפילה הוא ניגש אלי בדאגה ואמר: אם הייתי יודע מה כתוב כאן לא הייתי מבקש לעלות לתורה....

אשתף אתכם מה עניתי לאבא המודאג (שחשש שמא יש כאן איזושהי נבואה ביחס אליו): זה ברור שכל פסוק הוא קודש קדשים ויש לו גם משמעויות שכולם טובות.

וספציפית לגבי פסוק זה, אכן ראיתי בשם אחד מגדולי ישראל שאמר שבפסוק זה טמון כל הסוד איך להצליח בחינוך הילדים.

לשם כך עלינו לקרוא את הפסוק בפיסוק קצת שונה, וכל המשמעות תשתנה...

כִּי-יִהְיֶה לְאִישׁ בֵּן.

סוֹרֵר וּמוֹרֶה אֵינֶנּוּ !

 שֹׁמֵעַ, בְּקוֹל אָבִיו וּבְקוֹל אִמּוֹ !

וְיִסְּרוּ אֹתוֹ ....

וְלֹא יִשְׁמַע אֲלֵיהֶם.


הלוואי ונצליח להוריד את הדרך של חינוך באהבה מסיסמה יפה לדרך חיים !

שבת שלום

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר

 



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד