יש עם מי לדבר

פעם יצא הבעל שם טוב לדרך בליווי קבוצה מתלמידיו וכשהגיעו לאחד הכפרים  ביקשו להתארח אצל אחד מתושבי הכפר.

אותו יהודי קיבלם בסבר פנים יפות והציע לבעל שם טוב ותלמידיו אוכל  ושתייה וכל מטעמים וביד רחבה. כך נמשך הדבר מספר ימים ולא היה ברור כמה זמן ימשיכו לשהות בביתו.

המארח הנכבד נתן מכל אשר לו לאורחים, עד שכבר לא נשאר לו ממה לתת...  ומאחר ולא רצה להשיב את פניהם ריקם נאלץ אט אט  למכור חלק מרכושו ובתמורה האכיל את אורחיו הנכבדים.

המהלך היה תמוה בעיני כולם, אך אף אחד לא העיז לשאול את הבעש"ט לפשר העניין. 

ורק כאשר בעל הדירה נשאר ממש בחוסר כל, וכבר לא היה לו יותר גם מה למכור. נפרדו ממנו הבעש"ט ותלמידיו לשלום והודו לו על האירוח הנפלא...

מיודעינו בעל הדירה עמד נבוך מול אשתו והילדים הרעבים שהתחננו לאוכל אך לא היה לו מה לתת להם.

או אז נעמד ושפך את ליבו בתפילה מקרב לב לבורא עולם שיושיע אותו. אם לא למענו – לפחות למען האישה והילדים המסכנים.

וראה זה פלא כעבור זמן קצר נקש בדלת איוון השכן ונתן מטבע של זהב, וביקש שהיהודי יקנה לו משקה חריף. והוסיף: יתרת הכסף אני משאיר לך.

כך חזר הדבר ונשנה בתדירות גבוהה איוון הגוי מעניק מטבעות זהב תמורת כוס של משקה. ומשאיר את היתרה בידי היהודי.

אחרי שהיהודי התעשר מאוד מכל ה"עיסקה" עם איוון. נסע לבקר את הבעל שם טוב.

גילה לו הבעש"ט: שנגזר עליו מלמעלה להיות עשיר מופלג. אך אותו אדם הסתפק כל חייו במועט ולא ביקש לעצמו מאומה רק המתינו שיתפלל ויבקש....

לא היה לי ברירה – סיים הבעל שם טוב – אלא לרוקן אותך מכל וכך בכדי שתאלץ להתפלל ולבקש באמת - וכך נפתחו לך אוצרות הזהב.

 

 

את הסיפור כולנו מכירים:

מבול של מים הציף את כל העולם בימי נח. המים באו גם מארובות השמים וגם ממעיינות התהום ומחקו את כל היקום. מה שהציל את נח ומשפחתו יחד עם כל סוגי בעלי החיים – זו התיבה המפורסמת "תיבת נח".

בעצם ככל סיפורי התורה – שאינם רק היסטוריה – גם כאן זה הסיפור חיים של כל אחד מאתנו.

כל אחד חווה במהלך חייו טרדות שונות ומשונות שמפריעות, מבלבלות אותו, פוגעות במנוחת הנפש שלו. ומקשה עליו לבצע את תפקידו בעולם.

לפעמים הן באות מדברים גשמיים וחומריים, כמו: בעיות בפרנסה ושאר קשיי היום יום. ולפעמים דווקא העיסוק בדברים 'נעלים' כמו עסקנות ציבורית וכדו' מונע ממנו את העיקר – לימוד התורה וקיום המצוות.

ולכן כל אחד מאתנו צריך לחפש את 'תיבת נח' שלו, להיכנס לתוכה וכך להינצל מאותם גורמים בעייתיים !


הקדוש ברוך הוא אמר לנח "בוא אל התיבה". למילה "תיבה" ישנם כמה משמעויות, הבעל-שם-טוב מפרש את המילה 'תיבה' במובן של מילה. כלומר "בוא אל התיבה" – היכנס אל אותיות התורה והתפילה.

הקף את עצמך במילים ובאותיות הקדושות של תורה ותפילה והן יהיו ה'תיבה' שתצילך מטרדות ה'מבול'.

זמן התפילה הוא "זמן של איכות" שבו מתקיים המפגש היומי בין הבן לאבא ! יש מי שמאזין לתפילתנו והיא אינה הולכת ריקם.


 

 

כמה סוגי תפילה המה: ישנה "תפילה ספונטאנית" הבוקעת מלב נשבר בחדר ההמתנה במחלקה לטיפול נמרץ, זוהי תפילה אמתית שמהווה הבעת אמונה בסמכות היחידה ש"בלתך אין להושיע".

ויש את התפילה ה"ממוסדת" שקבועה כחובה יומיומית בזמנים קבועים ובנוסח מוכתב.

אמנם התפילה, בפשטות, היא בקשת צרכיו של אדם. אבל לא רק. התפילה היא רגע ההתחברות.

בתפילה נוצר "חיוג ישיר" עם הקב"ה, כל יהודי ויהודי, צדיק ומי שאינו צדיק, ברגע שהוא פתוח פיו וסגור לבו בתפילה לה' - נפתחים בפניו שערי שמים ותפילתו נשמעת במרומים, ה' יתברך שומע ומאזין לתפילתו ובקשתו.

 

רגעי התפילה הם רגעים נעלים ונשגבים בהם היהודי נכנס לארמון מלך מלכי המלכים הקב"ה והוא זוכה לעמוד בפני המלך העליון בכבודו ובעצמו, המביט בו ומאזין לו, כדברי הרמב"ם "יראה עצמו כאילו עומד בפני השכינה", ובתניא כתוב "והנה ה' נצב עליו .. ומביט עליו ובוחן כליות ולב, אם עובדו כראוי"!

 

לכן תפילה היא 'אבן יסוד' בקשר לה' ויש בה מעלה ייחודית ומופלאה שאין כמותה - הקב"ה נותן לכל יהודי אפשרות בכל רגע ורגע לפנות אליו ישירות:

 

בשונה ממלך בשר-ודם שפגישה עמו היא כמעט בלתי אפשרית עבור פשוטי העם, ואף מי שזוכה להיכנס להיכל מלכותו זה רק לאחר המתנה ממושכת של חודשים או שנים, והמפגש עם המלך הוא קצר, בהתאם לרצונו וזמנו הקצוב של המלך; לעומת זאת מלך מלכי המלכים הקב"ה ממתין ומצפה לפגוש כל יהודי כל עת ועת במשך כל שעות היממה כל ימות השנה. מיד כשהיהודי פותח את סידור התפילה - הוא פוגש במלך העליון בכבודו ובעצמו, השומע וממלא את בקשותיו.

 

היהודי הוא המחליט כמה זמן תמשך הפגישה עם המלך ואיך היא תתקיים: ברצות היהודי להאריך בתפילה - הפגישה עם המלך תמשך זמן ארוך. ברצותו להתעמק ולהתפלל מעומק לבו ומחשבתו - הפגישה עם המלך תהיה עמוקה ופנימית.

 

התפילה היא זכות וחובה יוצאי דופן.

כדאי לנצל את המתנה הנפלאה ולהתפלל בכל יום !

יש עם מי לדבר !

 

 

שבת שלום

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר

 



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד