עשה לך רב

רבי נחום מצ'רנוביל (בעל ה'מאור עינים') ישב בצעירותו ולמד תורה בבית רבו, רבי דובער המגיד ממעזריטש.

באחד הימים בא אליו זקן הדור פנים, ואמר לו: מאחר שלימוד התורה שלך יקר ביותר, וגורם נחת רב בעולמות העליונים. לכן הוחלט מ'למעלה' לשלוח אותי וללמדך תורה.

ענה רבי נחום לאותו זקן, שהוא מאוד מעריך את ההצעה, אך לא יוכל להיענות לה מבלי להתייעץ מראש עם רבו המגיד ממעזריטש.

כשסיפר לרבו את השתלשלות הדברים, שאלו המגיד: 'האם קיבלת / למדת ממנו משהו ?' ענה רבי נחום בשלילה. סיים המגיד ואמר: 'טוב עשית שלא הסכמת ללמוד ממנו. דע לך שאותו זקן בא עם כוונות לא טהורות. הוא לא בא מצד הקדושה'.

כשיצא רבי נחום מהמגיד שאלוהו חבריו:

מנין היה לך את האומץ לסרב להצעת הזקן ולא לקבל ממנו ?

מה השפיע עליך שלא לעשות דבר בלי להתייעץ עם הרב ?

השיב להם רבי נחום, זה בזכות 'אמי החורגת':

בהיותי צעיר לימים התייתמתי ל"ע מאמי, וגדלתי אצל 'אמא' חורגת. היו לה גם ילדים ביולוגיים משלה ואני הצטרפתי אליהם.

בדרך כלל הייתי 'זוכה' ממנה לייחס לא ראוי בשעת הארוחה. כשישבו הילדים לאכול. אני תמיד קיבלתי ממנה את החלק הכי קטן... מחוסר ברירה התרגלתי לזה.

יום אחד כש'אמא' לא הייתה בבית, הייתי מאוד רעב וראיתי שהאוכל מוכן. לקחתי לעצמי – כרגיל - את החלק הכי קטן ואכלתי. כשחזרה 'אמא' והבחינה ש...לקחתי לבד,  נזפה בי קשות. וכשטענתי שלא לקחתי יותר ממה שהיא רגילה לתת לי.  אמרה לי: שנכון שלא לקחת חלק גדול יותר. אבל עצם הדבר שלקחת לבד זה חטא ! יש להתרגל  לשאול כל דבר ולא לעשות אף פעם על דעת עצמך !

ואכן מאז התרגלתי לשאול ולהתייעץ לפני כל החלטה !

 

השבוע אנו לומדים את 'פרשת שופטים'.

בחלקה הראשון של הפרשה נאמר "שׂוֹם תָּשִׂים עָלֶיךָ מֶלֶךְ". אמנם זה ציווי המתייחס לכלל ישראל, אולם הוראה דומה נאמרה על ידי חכמי המשנה (בפרקי אבות) גם לכל אחד ואחת באופן אישי: "עֲשֵׂה לְךָ רַב" !

מדוע נחוץ כל כך שיהיה לכל אחד ואחת רב ?

ישנה אמירה מפורסמת בתלמוד: 'אדם קרוב אצל עצמו'.  זאת אומרת שאדם לא יכול לסמוך על עצמו שישפוט ויעריך עניינים הקשורים אליו או לקרוביו, כיוון שאינו אובייקטיבי ואמין לגביהם. כל אדם אוהב את עצמו. וכידוע ש"על כל פשעים תכסה אהבה".  הוא בעצם משוחד !  בדרך כלל, אדם לא מסוגל לקבל החלטות ביחס לעצמו בצורה 'נקייה' וללא פניות.

ולכן אומרים חז"ל לכל אחד "עֲשֵׂה לְךָ רַב".

זה לא מחייב שאותו רב שהאדם יקח לעצמו יהיה אדם בעל משרה רבנית רשמית. הוא אפילו יכול להיות צעיר ממנו בגיל, או גם לא חכם כמוהו... מעלתו העיקרית היא, שאינו משוחד בשיקול הדעת. ולכן יוכל  לכוון אל האמת.

אין מדובר כאן בשאלות הלכתיות, כמו למשל, איך לקיים את דיני השבת, או איך לנהוג אם חלילה נשפך קצת חלב לסיר הבשר. ברור שבשאלות הלכתיות חייבים לקבל הכוונה מרב בעל סמכות. שיודע היטיב את דיני התורה.

אולם במהלך החיים ישנם התלבטויות רבות בנושאים שונים. ישנם שאלות הנוגעות ל'חובת הלבבות' בעבודת ה'. לעיתים קרובות צריך לקבל החלטה איך להגיב בסיטואציה כזו או אחרת שנקלענו אליה. לפעמים מחפשים עצה טובה בחינוך ילדים או בשלום בית. בייחסי עובד/מעביד, שכנים וחברים וכו' וכו'.

אם רוצים לפעול נכון. אם לא רוצים להיכשל. כדאי מאוד לציית ולקבל את המלצת חז"ל: עֲשֵׂה לְךָ רַב. יתכן ובפעמים הראשונות ישנה בושה או אי נעימות לפנות לרב. אבל התועלת האדירה לטווח הרחוק צריכה לגבור על כל מכשול.

ישנם כאלו שמקיימים את ההוראה "עֲשֵׂה לְךָ רַב" בכך שהם בוחרים לעצמם את "הרב נח"... שנוח לי אשאל את פלוני וכשלא נוח לי אשאל את אלמוני, ואם לא נוח לי בכלל הרי שלא אשאל...

ולכן מדייקים חכמים בלשונם, ואומרים עֲשֵׂה לְךָ רַב ! ולא רבנים לשון רבים. ראוי ונכון להיצמד לרב אחד בקביעות. במהלך הזמן ה'רב' יכיר טוב יותר את השואל. את חולשותיו ואת מעלותיו. וכך יוכל למצוא מסילות בלבבו ולייעץ לו בצורה הכי נכונה.

שנזכה כבר לקבל פני משיח צדקנו, שהוא לא רק יהיה מלך אלא הוא מכונה גם בשם 'רב'.

שבת שלום ומבורך

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר

 

 

בשעה טובה 

אנו פותחים 'פעוטון' חדש בנהריה

הושקעו כספים רבים בשיפוץ המקום, ברכש הציוד וכו'

ניתן להנציח את המקום על שם יקיריך

כל הקודם זוכה !

 

 



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד