חסידות מביאה חיות ואור !

מסופר על אחד החסידים שחיפש פרנסה שתאפשר לו לחיות בנחת ובכבוד.

בין השאר הציעו לו להיות 'מלמד תינוקות'. מורה לגיל הרך, בלשוננו.  מקצוע שמאוד התאים לאופיו וכישוריו. אך הייתה 'בעיה' אחת... המקום בו הוצעה לו המשרה היה עיירה שכל תושביה היו מה'מתנגדים' לחסידות. והוא הרי היה חסיד.

למרות זאת הוא נסע ל'ראיון עבודה'. ומאוד מצא חן בעיני תושבי העיירה. ואכן קיבל את התפקיד.

בסיום המפגש שאלוהו, דרך אגב, האם הוא חסיד ? וענה בשלילה. כדי לוודא שאכן אינו חסיד, המשיכו לשאול האם הוא מקדיש כל יום זמן כדי לחשוב ולהתבונן על הקדוש ברוך הוא ? וגם על זה ענה בשלילה.

אולם במשך הזמן התבררה האמת, שהאיש הוא, אכן, חסיד במובן המלא של המילה.

באו אליו ה"מעסיקים" ואמרו לו: "איננו תמהים על שאמרת שאינך חסיד. כי כנראה לא רצית להתגאות... אבל איך אמרת שאינך חושב על הקב"ה, הלא דבר ידוע הוא, שהחסידים חושבים ומתבוננים באלוקות. איך הוצאת מפיך דבר שקר" ?

ענה להם החסיד:

לא שיקרתי !

דווקא אתם – המתנגדים - חושבים כל הזמן על הקב"ה ואילו אנו - החסידים - חושבים רק על העולם...

הכיצד ?

ישנם דברים שמונחים בתודעה באופן ברור ללא ספיקות. וישנם דברים שאדם ספקני לגביהם ומחפש כל הזמן הוכחות על קיומם.

מי שלא חי לפי השקפת החסידות, הרי מציאות העולם היא לגביו המציאות המוחשית והברורה. מבחינתו עובדת קיומו של העולם היא חד משמעית, ולא ניתנת לערעור, על מה יש ספק ? מה צריך להוכיח ? מציאות הבורא. היכן הוא מצוי בעולם, אם בכלל, ולכן המתנגד חושב כל הזמן רק על הקב"ה... ומחפש הוכחות לקיומו ומציאותו.

אך  אצל מי שחי לפי השקפת החסידות – אצלו מציאות הבורא ברורה, מוחלטת וחד משמעית. אצלו הבורא הוא ודאי. כל הזמן הוא חושב על העולם... אם הכל זה הבורא ואלוקות, איך יכול להיות מצב של עולם המעלים את האמת. לכן החסיד חושב על העולם...

 

בשבוע הקרוב יחול החג החסידי י"ט כסלו.

י"ט כסלו הוא היום שבו נגאל מהמאסר רבי שניאור זלמן בעל ה'תניא', מייסד חסידות חב"ד. זה היום שתורת החסידות קיבלה את עוצמתה הנצחית. י"ט כסלו הוא - "ראש השנה לחסידות".

מהי הבשורה של תורת החסידות ? מה היא חידשה בעצם ?

האמת היא שהיא לא חידשה דבר. התורה היא אותה תורה; המצוות - אותן מצוות. אולם היא חוללה מהפכה אמיתית. היא החדירה רוח חדשה ורעננה בחיי היהדות. היא החייתה אותם, כפשוטו, עד כדי שגם מי שבמוצהר אינו משתייך לעדת החסידים, מושפע בפועל מרוח החסידות.

הרבי החמישי בשושלת אדמו"רי חב"ד, רבי שלום-דוב בער מליובאוויטש. הגדיר במשפט קצר וממצה מה הבשורה של תורת החסידות.

במכתב שפרסם לקראת שמחת גאולת י"ט כסלו הוא כותב: ש"אור וחיות נפשנו ניתן לנו". שתי המילים הללו, 'אור' ו'חיות', ממצות בתוכן את החידוש והבשורה של תורת החסידות.

מה ההבדל בין חדר חשוך לחדר מואר ?

מצד אחד, האור לא הוסיף מאומה על מה שהיה בחדר קודם לכן. אבל הוא שינה את החדר בתכלית ! כאשר החדר חשוך מאבדים החפצים ממשמעותם; קשה לעמוד על ערכם האמיתי. במקום לעשות בהם שימוש מועיל - עלול האדם להיתקל בהם, ואף גרוע מכך. אך כאשר החדר מואר – יודעים להתייחס נכון לכל דבר. ולהשתמש בו בהתאם לתכליתו.

כך גם ההגדרה של "חיות" -  רוח-חיים אינה מוסיפה מאומה על מציאות הגוף. אותם איברים ואותם גידים, אבל איזה הבדל ! אותו אוסף של איברים וגידים יכול להיות מוטל כאבן דוממת, נטולת ערך וחשיבות; והוא יכול להיות יצור חי, תוסס, מלא עליצות וחיות. הכול בזכות אותו דבר בלתי-מוגדר - חיות.

שני המושגים הללו, 'אור' ו'חיות', ממחישים כיצד אפשר לשנות את פני הדברים מן הקצה אל הקצה, וזאת מבלי להוסיף דבר על עצם מהותם. אותו דבר עצמו יכול להיות מואר וחי, והוא יכול להיות אפל ונטול חיות.

לימוד החסידות מחיה ומאירה את כל השקפת עולמו של האדם, ולמעשה משנה אותו בתכלית.

מטרת הבריאה, תכלית החיים, חיי המשפחה, החברה והסביבה, העיסוק בפרנסה, האכילה והשתיה – בעצם   ה כ ל הכל מקבל משמעות אחרת, עומק פנימי אחר ושונה לחלוטין.

אין זה מקרה ששמחה ואהבת ישראל הן ממאפיינה הבולטים של החסידות. שכן שתיהן יחד נובעות מראיית הטוב הפנימי שבכל מאורע בחיים.

החסידות מלמדת אותנו להפעיל מעט את 'עיני השכל' ולהתבונן במטרה הפנימית של כל חפץ או נברא עמם אנו באים במגע, כך נוכל לראות כל אחד מהם במבט נכון – כדבר המכיל בתוכו אור אלוקי נפלא, במטרה להביא טוב לעולם.

בדרך זו נחבור אל החיות והטוב הפנימיים שבכל דבר בעולם !

 

אדם שכל חייו סובבים תמיד סביב תחושת ה"אני" שלו, טבעי הדבר שיגיב למאורעות ברוגז ואי נוחות. לעיתים קרובות יהיה עצוב או מדוכדך בגלל מצב מסוים זה או אחר, וילעס שוב ושוב את כל הפרטים. זה כאילו שאינו יכול אחרת. הוא קשור מדי ל'אני' שלו.

אולם, כשלומדים חסידות נחשף האדם למימד עמוק יותר של מציאותו, לאלוקות שבו. הוא איננו קשור ל'אני' שלו במידה כה רבה. וגם אם קורה לו דבר מצער, הוא מוכן להשתחרר מזה. הוא פתוח יותר לקבל את התוכנית העליונה שה' קבע עבורו.

מחכה לך בכל יום שני בבית כנסת חב"ד בשעה 20:00 לטעום מתורת החסידות.

טַעֲמוּ וּרְאוּ, כִּי-טוֹב ה' !

שבת שלום ושנה טובה

הרב ברוך וילהלם

בית חב"ד נהריה

יו"ר

 

 

 



<< הקודםלרשימה המלאההבא >>




להורדת האפליקציה
במכשירי אנדרואיד